120 år med Mercedes - jenta og merket

For 120 år siden ble navnet til en elleve år gammel jente kjennetegnet på det første luksusbilmerket i verden. Dette er historien bak det nå ikoniske navnet Mercedes-Benz.
Den eldste fortsatt eksisterende Mercedes, en 40 hp Simplex fra 1902

2. april 1900 bestemte Daimler-Motoren-Gesellschaft seg for å kalle bilene sine Mercédès, etter datteren til Emil Jellinek. Den østerrikske forretningsmannen, som bodde i Nice, handlet biler av Daimler og registrerte dem for racerbegivenheter. Det første kjøretøyet med det melodiøse spanske navnet - Mercedes 35 PS - var en sensasjon i løpsuka i Nice allerede i mars 1901. Dette var ikke bare på grunn av meget avanserte teknologi for sin tid - noe som gjorde at den vant flere løp der – men på grunn av et særdeles elegant design. Mercedes 35 hp blir sett på som prototypen til den moderne bilen, og har med sin progressive bilarkitektur blitt en modell for hele bilindustrien. Paul Meyan, daværende generalsekretær i Automobile Club i Frankrike, sa etter løpsuka: "Vi har gått inn i Mercedes-tiden."

Mercedes Jellinek

Siden den gang har "Mercédès" prydet grillen til Daimlers personbiler. Navnet ble registrert som varemerke 23. juni 1902 og lovlig beskyttet 26. september 1902. Siden den gang har merkenavnet - som ble endret til Mercedes-Benz etter sammenslåingen av Daimler- og Benz i juni 1926 - blitt både et uttrykk for, og en forpliktelse til luksus og innovasjon.

Det eneste bilmerket med et kvinnelig navn
I dag er Mercedes-Benz det eneste bilmerket som bærer et kvinnelig navn. "Kvinner som Mercédès Jellinek og Bertha Benz formet suksesshistorien til Mercedes-Benz fra starten av," sier Bettina Fetzer, leder for Marketing hos Mercedes-Benz AG. "Med vårt She's Mercedes-initiativ, som ble grunnlagt i 2015, bygger vi videre på denne tradisjonen for våre mange kvinnelige kunder over hele verden.

Vedens mest verdifulle bilmerke i luksussegmentet
Siden 2016 har Mercedes-Benz vært verdens mest verdifulle luksusbilmerke og er det eneste europeiske merket blant de 10 beste i "Best Global Brands 2019" -rangeringen av Interbrand, det anerkjente amerikanske merkevarekonsulentselskapet.

Den eldste fortsatt eksisterende Mercedes, en 40 hp Simplex fra 1902
Mercedes Jellinek på 11 år. Emil Jellinek valgte opprinnelig datterens fornavn som et pseudonym for sitt eget engasjement i racing med kjøretøy fra Daimler-Motoren-Gesellschaft; det ble senere merkenavnet.
Mercedes Jellinek (1889 til 1929), på en Mercedes Grand-Prix racerbil fra 1906. Fra samlingen utgitt i 2012 fra Mercedes-Benz Classic arkivene.
Mercedes-Simplex 40 HK fra 1903 som to-seter. Denne racerbilen fra Mercedes-Benz Classic-kolleksjonen er en av de eldste overlevende kjøretøyene som tilhører Mercedes-merket.
Mercedes-Simplex 40 PS fra 1902.