Samferdselsministeren mottok utredning om Grenlandsbanen
Dette sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med at jernbanedirektør Elisabeth Enger i Porsgrunn i dag overrakte ham en konseptvalgutredning (KVU) om Grenlandsbanen, en mulig framtidig sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen.
Jernbaneverkets alternativer
I KVUen går Jernbaneverket i utgangspunktet inn for å bygge Grenlandsbanen med dobbeltspor, med stopp i Porsgrunn og på Tangen i Telemark. Etaten anbefaler å koble den 66 kilometer lange banestrekningen på Vestfoldbanen i Porsgrunn og på Sørlandsbanen et sted mellom Brokelandsheia og Skorstøl i Aust-Agder.
Dersom Grenlandsbanen dimensjoneres for hastigheter opp mot 250 km/t, har utbyggingsprosjektet en estimert kostnad på 25,6 milliarder 2016-kroner. Beregninger viser at dette blir samfunnsøkonomisk ulønnsomt. For å forbedre samfunnsnytten og senke kostnadene, anbefaler Jernbaneverket at konseptet for Grenlandsbanen optimaliseres – for eksempel ved å dimensjonere for en lavere hastighet på dobbeltsporet.
Jernbaneverket har også utredet en enkeltsporet trasé mellom Porsgrunn og Brokelandsheia/Skorstøl, dimensjonert for hastigheter opp mot 160 km/t, til 17,2 milliarder 2016-kroner. Sammenliknet med Jernbaneverkets anbefaling er dette alternativet estimert til å ha samfunnsøkonomisk nytte, og vil koste 8,4 milliarder kroner mindre.
Alle trasévalg og beregninger av samfunnsøkonomisk nytte for Grenlandsbanen forutsetter at togene kjører på et fullt utbygget dobbeltspor på Vestfoldbanen mellom Drammen og Porsgrunn, istedenfor på dagens trasé fra Drammen via Kongsberg og videre mot Brokelandsheia.
Reisetidsgevinst og mulighet for større bo- og arbeidsmarkeder
Jernbaneverket anbefaler å bygge Grenlandsbanen for å redusere reisetiden mellom Oslo og Sør-Vestlandet. Forutsatt sammenhengende dobbeltspor fra Drammen til Porsgrunn, gjør Jernbaneverkets anbefalte trasékonseptet det mulig å redusere reisetiden mellom Oslo og Kristiansand med én time, til omlag tre timer og tjue minutter.
Reisetiden til toget blir også redusert på viktige delstrekninger. Effekten av dette er en regionforstørring i form av for eksempel et større arbeidsmarked, utvidete muligheter for valg av skole og studiested, og økt tilgjengelighet til flyplassene.
Videre prosess
Samferdselsdepartementet ga i juli 2014 Jernbaneverket i oppdrag å utarbeide konseptvalgutredningen om sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen.
Konseptvalgutredningen blir nå sendt på høring av Jernbaneverket, og skal gjennom en ekstern kvalitetssikring (KS1). Utredningen blir en del av regjeringens arbeid med Nasjonal transportplan 2018-2029.
For flere opplsyninger - se:
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noOm Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Siste del av E6 Helgeland opna i dag – samla reisetid redusert med 40 minutt10.12.2025 15:04:52 CET | Pressemelding
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran opna i dag E6-strekninga mellom Svenningelv og Lien i Grane kommune, siste del av E6 Helgeland.
Samferdselsministeren jobber med tiltak for å redusere ulykkene på elsparkesykler2.12.2025 06:12:39 CET | Pressemelding
Antallet skader etter ulykker med elsparkesykkel i Oslo er nesten doblet sammenlignet med i fjor. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er bekymret for utviklingen og varsler at han jobber med konkrete tiltak.
Snart får du lov til å kjøre drosje mellom Norge og Finland1.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Fra 14. desember er det endelig mulig å kjøre drosje mellom Norge og Finland – uten å bytte drosje på grensen mellom de to landene.
Vil stoppe trafikkfarlige smeltevann fra fisketransport: Foreslår overtredelsesgebyr til både fører og transportforetak28.11.2025 09:01:33 CET | Pressemelding
Hvert år havner store mengder smeltevann fra fisketransport på norske veier. Dette skaper trafikkfarlige forhold og kan være skadelig for miljøet. Nå har Statens vegvesen sendt et forslag på høring som kan gi overtredelsesgebyr til både fører og transportforetak.
Godstransport på bane: Foreslår kompensasjon etter uføresette hendingar21.11.2025 11:49:00 CET | Pressemelding
Som følgje av at Raumabanen blei stengd for godstrafikk etter jordras tidlegare i år, foreslår Samferdselsdepartementet å kompensere godstogoperatørar for tap. Samferdselsdepartementet varslar også etablering av ei kompensasjonsordning som følgje av kvikkleireskredet ved Levanger på Nordlandsbanen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
