Samferdselsministeren mottok utredning om Grenlandsbanen
Dette sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med at jernbanedirektør Elisabeth Enger i Porsgrunn i dag overrakte ham en konseptvalgutredning (KVU) om Grenlandsbanen, en mulig framtidig sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen.
Jernbaneverkets alternativer
I KVUen går Jernbaneverket i utgangspunktet inn for å bygge Grenlandsbanen med dobbeltspor, med stopp i Porsgrunn og på Tangen i Telemark. Etaten anbefaler å koble den 66 kilometer lange banestrekningen på Vestfoldbanen i Porsgrunn og på Sørlandsbanen et sted mellom Brokelandsheia og Skorstøl i Aust-Agder.
Dersom Grenlandsbanen dimensjoneres for hastigheter opp mot 250 km/t, har utbyggingsprosjektet en estimert kostnad på 25,6 milliarder 2016-kroner. Beregninger viser at dette blir samfunnsøkonomisk ulønnsomt. For å forbedre samfunnsnytten og senke kostnadene, anbefaler Jernbaneverket at konseptet for Grenlandsbanen optimaliseres – for eksempel ved å dimensjonere for en lavere hastighet på dobbeltsporet.
Jernbaneverket har også utredet en enkeltsporet trasé mellom Porsgrunn og Brokelandsheia/Skorstøl, dimensjonert for hastigheter opp mot 160 km/t, til 17,2 milliarder 2016-kroner. Sammenliknet med Jernbaneverkets anbefaling er dette alternativet estimert til å ha samfunnsøkonomisk nytte, og vil koste 8,4 milliarder kroner mindre.
Alle trasévalg og beregninger av samfunnsøkonomisk nytte for Grenlandsbanen forutsetter at togene kjører på et fullt utbygget dobbeltspor på Vestfoldbanen mellom Drammen og Porsgrunn, istedenfor på dagens trasé fra Drammen via Kongsberg og videre mot Brokelandsheia.
Reisetidsgevinst og mulighet for større bo- og arbeidsmarkeder
Jernbaneverket anbefaler å bygge Grenlandsbanen for å redusere reisetiden mellom Oslo og Sør-Vestlandet. Forutsatt sammenhengende dobbeltspor fra Drammen til Porsgrunn, gjør Jernbaneverkets anbefalte trasékonseptet det mulig å redusere reisetiden mellom Oslo og Kristiansand med én time, til omlag tre timer og tjue minutter.
Reisetiden til toget blir også redusert på viktige delstrekninger. Effekten av dette er en regionforstørring i form av for eksempel et større arbeidsmarked, utvidete muligheter for valg av skole og studiested, og økt tilgjengelighet til flyplassene.
Videre prosess
Samferdselsdepartementet ga i juli 2014 Jernbaneverket i oppdrag å utarbeide konseptvalgutredningen om sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen.
Konseptvalgutredningen blir nå sendt på høring av Jernbaneverket, og skal gjennom en ekstern kvalitetssikring (KS1). Utredningen blir en del av regjeringens arbeid med Nasjonal transportplan 2018-2029.
For flere opplsyninger - se:
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noOm Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Klart for fase 2 av Bypakke Grenland i Telemark: – Det gode arbeidet for enklare og grønare reisekvardag held fram20.6.2025 11:58:13 CEST | Pressemelding
Samferdselsdepartementet la i dag, 20. juni 2025, fram forslag om delvis bompengefinansiering av Bypakke Grenland fase 2.
Regjeringa set ned eit lovutval for å greie ut ny veglov20.6.2025 11:57:22 CEST | Pressemelding
Det er i statsråd i dag, 20. juni 2025, satt ned eit offentleg utval som skal greie ut og foreslå ein ny veglov.
Ingrid Dahl Hovland fortsetter som vegdirektør20.6.2025 11:57:02 CEST | Pressemelding
I statsråd i dag, 20. juni 2025, ble det bestemt at Dahl Hovlands åremål som direktør for Statens vegvesen forlenges med en ny periode.
192 forskningsmillioner skal vise vei til lavutslippssamfunnet Norge19.6.2025 07:10:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen oppretter tre nasjonale forskningssenter for transport, som de neste åtte årene skal gi Norge kunnskap vi trenger for å bygge framtidens transportsystem.
Skal fjerne to krevjande punkt på Rv. 5213.6.2025 16:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal lyse ut kontraktar for å fjerne to av dei mest krevjande punkta på Rv. 52. Storeskare bru skal skiftast ut og vegen mellom Tuv og Venås skal utbetrast.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom