Jotun gjør fargevalget enkelt
– Det nye Fargesenteret gjør fargevalget enklere både for forbrukere og for butikkansatte som skal veilede kunden, forteller interiør- og fargedesigner Nina Klæboe og prosjektleder Bjørg Bakke Andersen hos Jotun.
Fargesenteret finnes nå i rundt 300 av Jotuns forhandlere over hele landet.
– Mange opplevde det som utfordrende å finne frem blant alle de 960 små fargeprøvene i fargebaren som har vært på markedet i noen år. Ved å plukke ut de 128 mest populære veggfargene i Jotuns sortiment og presentere disse på større fargeprøver, er det nå mye enklere og tryggere å velge farger, understreker Andersen.
Farger presenteres i sin helhet
Fargeprøvene er presentert både på papir og treprøver, med ulik glansgrad. 62 av fargene finnes i tillegg på store fargeprøver i A3-format.
– Farger forandrer seg med lyset og rommet, og gir ofte et annet inntrykk når de kommer på store flater. Ved å henge opp de store fargeprøvene på veggen hjemme, se det i ulike lysforhold og sammen med eksisterende interiør, får kunder et mer realistisk inntrykk, sier Andersen.
Gode fargenavn er viktig
At samtlige 128 farger har navn, mange av dem poetiske, er også med på å forenkle valgprosessen. De fleste synes det er lettere å huske et navn enn en fargekode, og med fargenavn som Sjøgløtt, Havbris, Drøm og Olivenlund vil det være lettere for forbrukerne å orientere seg.
– Mange av fargenavnene i seg selv indikerer hva slags farge det er. Tryllestøv, for eksempel, vil med sin lysrosa nyanse gå rett hjem til vordende prinsesser, mens Pirat nok appellerer mer til guttene, sier Klæboe.
Også bransjen, som har vært med på å teste ut det nye Fargesenteret, er svært fornøyd med å ha fått et verktøy som forenkler fargevalget både for forbruker og de ansatte.
Bildetekst:
Med Jotuns nye Fargesenter blir det enklere å velge farge. 128 utvalgte veggfarger presenteres på papir- og treprøver. 62 farger finnes også i A3-format.
Kontakt:
Bjørg Bakke Andersen, Marketing Manager Trade Space, Jotun Dekorativ
Mobil: +47 97681357; bjorg.bakke.andersen@jotun.no
Fredrik Tangeraas, Kommunikasjonsdirektør, Jotun A/S
Mobil: +47 92464699; fredrik.tangeraas@jotun.no
Bilder




Om Jotun
Jotun er markedsleder innen dekorative malinger i Norge, og en av verdens ledende produsenter av maling og pulverlakker med 67 selskaper og 39 produksjonsanlegg på alle kontinenter. Jotuns produkter er tilgjengelig i mer enn 100 land gjennom egne selskaper, felleskontollerte selskaper, avdelingskontorer, agenter og distributører. Jotun hadde i 2021 en omsetning på NOK 22,8 milliarder, og ved inngangen til 2022 har konsernet mer enn 10 200 medarbeidere. Jotun er organisert i fire ulike segmenter og seks geografiske regioner, og har sitt hovedkontor i Sandefjord.
Følg pressemeldinger fra Jotun
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jotun på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jotun
Sterkt tertial fra Jotun28.5.2024 21:00:00 CEST | Pressemelding
(Sandefjord, 28. mai 2024): Med rekordhøye driftsinntekter og driftsresultat i første tertial 2024 fortsetter Jotun den solide utviklingen fra tidligere år.
Rekordår for Jotun13.2.2024 21:00:00 CET | Pressemelding
(Sandefjord, 13. februar 2024): Jotun leverte sitt beste år noensinne i 2023. Til tross for globale utfordringer og konflikter, opprettholder malingsprodusenten sine vekst- og investeringsplaner.
Fremgang for Jotun28.9.2023 21:00:00 CEST | Pressemelding
(Sandefjord, 28. september 2023): Jotun har økt både salgsinntekter og driftsresultat så langt i år. Malingprodusenten ser betydelig usikkerhet i verdensmarkedene fremover, men forventer videre vekst.
Begivenhetsrikt år for Jotun14.2.2023 21:00:00 CET | Pressemelding
(Sandefjord, 14. februar 2023): Jotun kom godt gjennom et krevende 2022. Omsetningen endte på 27 858 millioner kroner og driftsresultatet ble 3 737 millioner kroner.
Solid vekst, men svakere marginer for Jotun6.10.2022 21:00:00 CEST | Pressemelding
(Sandefjord, 6. oktober 2022): Jotun økte både omsetning og driftsresultat gjennom årets åtte første måneder. Resultatmarginen ble imidlertid presset av høye råvarepriser og betydelig global uro.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom