ØVELSE BERGEN: "En annerledes dag på jobb"
23 fartøy, avansert opptaksutstyr og spennende teknologi fikk stå sin prøve under øvelse Bergen – der popkorn fortsatt spiller en vesentlig rolle.
Vi er om bord på OV Utvær, der Kristin Brandt Hansen er 1.maskinist. Hun sitter med skjermer som viser avansert data foran seg, og lytter og har dialog med innsatsleder til sjøs, som befinner seg på et helt annet fartøy. 1.-maskinisten er en av 150 deltakere i øvelsen.
– Vanligvis trener vi mest på det tekniske, i dag har vi øvet mer på koordinering og samspill mellom fartøy og flere involverte, sier hun.
Kystverket, Statoil og IUA Bergen trener oljevern sammen, under ledelse av Bjørn Helge Utne fra Kystverket, Eirik T. Monsen fra Statoil og Alf Halsen fra IUA Bergen.
Kystvaktfartøy, oljevernfartøy, ulike typer lenser og opptaksutstyr, fjernmåling ved hjelp av to droner og en aerostat er å se på sjøen utenfor Bergen 1. juni. Belter av popkorn ”spilte” olje, mens rundt 150 mennesker får testet kunnskap og evner til samarbeid.
Samordning og koordinering
- Denne øvelsen er en god samordningsøvelse, sier Kystverkets øvingsleder Bjørn Helge Utne.
Han forklarer at øvelsens hovedmål er å sette samordningsavtalen mellom Statoil Sture, Statoil Mongstad, Bergen Interkommunale Utvalg mot Akutt forurensning (IUA) og Kystverket på en prøve. Slik blir organiseringen internt i beredskapsorganisasjonene også testet.
Avdekket forbedringspunkter
‒ Hovedutfordringen har vært koordinering og mobilisering av fartøy og ressurser, sier Utne, som trekker fram kommunikasjon og rapportering via VHF som et spesielt utfordrende punkt.
‒ IUA bruker nødnett, i motsetning til de andre aktørene som bruker VHF samband. Dette kan føre til et mangelfullt situasjonsbilde, forklarer Utne.
Område med høy miljørisiko
Hvorfor er denne øvelsen spesielt viktig?
- Her på sjøen like utenfor Bergen befinner vi oss i et område med både forhøyet miljørisiko. Det vil si at vi er i et farvann med høyere sannsynlighet for at en hendelse med utslipp av råolje fra fartøy til sjøs inntreffer. Derfor er det viktig at det øves på samordning av akuttberedskapen nettopp her. Dette innebærer blant annet overlevering av aksjonsansvar fra Statoil til Kystverket, samt at vi får erfaring med tidsbruk for mobilisering og behovet for ressurser, sier Kystverkets øvingsleder.
Men hvorfor er det popkorn som fanges opp i lenser og opptaksutstyr?
- Popkorn er et naturprodukt som flyter og oppfører seg tilnærmet likt olje, samt at det er miljøvennlig, svarer øvingsleder Utne.
Bilder


Lenker
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Losene advarer: – Vi ser dere ikke før det er for sent26.5.2025 10:51:05 CEST | Pressemelding
Hver båtsesong opplever Kystverkets loser at fritidsbåter kommer altfor nær store fartøy. Dette skaper farlige situasjoner – og kan i verste fall koste liv.
Nedtelling til tilbudslevering på verdens første skipstunnel19.5.2025 13:14:02 CEST | Pressemelding
Tre sterke entreprenørgrupperinger kjemper om å få bygge Stad skipstunnel. Den 10. juni går fristen ut for å levere første tilbud, og da får Kystverket en pekepinn på hva verdens første skipstunnel faktisk vil koste.
Mo i Rana styrker sjøtransporten – nå starter neste fase i dypvannskaiprosjektet13.5.2025 09:42:25 CEST | Pressemelding
Utbyggingen av ny dypvannskai i Mo i Rana går inn i en ny fase. Etter en intensiv vår med grunnarbeid og utfylling av deponiområdet, starter fundamenteringsarbeidet 15. mai.
Staten overtar kystradiotjenesten29.4.2025 13:03:13 CEST | Pressemelding
Det er nå klart at staten overtar kystradiotjenesten fra Telenor med virkning fra 1. januar 2026. Regjeringen har bestemt at Kystverket overtar den tekniske infrastrukturen, Sjøfartsdirektoratet overtar forvaltning av skipsradioregisteret og lisensordningen, mens Hovedredningssentralen overtar radiooperatørtjenesten.
Nødreparasjoner av moloer i Sørvær og Mefjordvær fullført8.4.2025 09:26:31 CEST | Pressemelding
Etter omfattende stormskader i november 2024 har Kystverket nå ferdigstilt midlertidige reparasjoner av moloene i Sørvær (Finnmark) og Mefjordvær (Troms). Tiltakene er gjennomført for å beskytte viktig infrastruktur og trygge ferdselen i områdene frem til de planlagte permanente reparasjonene kan utføres.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom