KIWI Minipris

KIWI-eksperimentet: Momskutt økte salget av frukt og grønt med 23 prosent!

Del
Momskutt på frukt og grønt øker forbruket av frukt og grønnsaker i alle KIWI sine kundesegmenter. Det er hovedfunnet i resultatrapporten fra KIWI-eksperimentet som nylig ble overlevert Helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad.
27. september i fjor kuttet KIWI prisene på frukt og grønt tilsvarende momsen. Responsen har vært overveldende. Funnene er samlet i en detaljert rapport for perioden frem til 1.januar 08. I denne perioden har salget av frukt og grønt målt kilo økt med utrolige 3 250 000 kilo. Dette er en økning på 23 prosent, sammenlignet med salgstall fra 2006.

Bakgrunnen for KIWI-eksperimentet er regjeringens mål om å øke gjennomsnittsinntaket av frukt og grønt med 20 prosent.

- I våre butikker har momssubsidieringen ført til en volumøkning som er høyere enn regjeringens samlede målsetninger. Det håper jeg politikerne merker seg, sier Per-Erik Burud, kjedesjef i KIWI Norge AS

KIWI-rapporten er basert på over 30 millioner kassakuponger. Rapporten er allerede overlevert Helse- og omsorgsdepartementet som et innspill til handlingsplanen for et bedre kosthold i befolkningen (2007-2011). Flere andre politikere har også meldt sin interesse for KIWI-eksperimentet i løpet av kampanjeperioden. Både Venstre og KrF har nå programfestet kutt i momsen på frukt og grønt.

Økt forbruk av frukt og grønt på tvers av befolkningen
Økningen skjer på tvers av landsdeler og kundegrupper. Aller størst appell har momskuttet hatt blant yngre mennesker og folk med lavere inntekt, samt i Midt-Norge.

- Det er spesielt gledelig at de som tidligere kjøpte minst frukt og grønt i våre butikker har respondert mest positivt på initiativet, sier Burud.

I en parallell undersøkelse gjennomført av TNS Gallup, oppgir 2 av 3 at de ville spise mer frukt og grønt om momsen ble borte.

KIWI-eksperimentet fortsetter
For å stimulere til at den positive utviklingen i folks forbruk av frukt og grønt fortsetter har KIWI besluttet å kutte prisene tilsvarende momsen på all frukt og grønnsaker frem til 1. mai.

- Vi ser at dette virker på folks spisevaner, men dette er ikke en oppgave handelen kan løse alene. Det må en politisk endring til for å gjøre ordningen permanent, avslutter Burud.

For den fulle rapporten eller ytterligere informasjon, vennligst kontakt
Kjedesjef Per-Erik Burud eller markedssjef Tron Eggen på telefon 32 24 40 00.
 
For ytterligere informasjon:
Kjedesjef Per-Erik Burud
Telefon: 32 24 40 00
Epost: per-erik.burud@kiwi.no

Om KIWI Minipris

KIWI Minipris
KIWI Minipris
Ringeriksveien
3412 Lierstranda

32 24 40 00http://www.kiwi.no

KIWI minipris er en av landets mest ekspansive dagligvarekjeder, og i 2016 åpnet vi 33 nye butikker. Vi er Norges største kjede i antall butikker, med 652 butikker over hele landet. I 2015 hadde vi en samlet omsetning på 33,6 milliarder kroner. KIWI minipris er med i NorgesGruppen, som er Norges største dagligvaregruppering.

Følg pressemeldinger fra KIWI Minipris

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra KIWI Minipris på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra KIWI Minipris

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye