100.000 besøkende til Kistefos i sommer

Tirsdag 11. august passerte Kistefos besøkende nummer 100.000 så langt i sesongen. Det er over dobbelt så mange som i hele 2019.
Småbarnsfamilien fra Jevnaker ble besøkende nummer 100.000 på Kistefos denne sesongen. Magdalena Dahl (30) og Mats Jørgen Roen (27) samt tvillingene Maiken og Mikkel (1,5 år) kan dermed benytte seg av fri inngang til Kistefos i all fremtid. Foto: Kistefos Museum.

- Vi kan allerede si at dette har vært en fantastisk sesong, sier direktør Birgitte Espeland.

Hun fikk gleden av å overrekke livslang inngangsbillett til Kistefos, hotellovernatting, middag for to, samt bobler og blomster til besøkende nummer 100.000 i dag.

De heldige utvalgte ble småbarnsfamilien fra Jevnaker, Mats Jørgen Roen (27) og Magdalena Dahl (30) med tvillingene Maiken og Mikkel (1,5).

Knuser fjorårets besøkstall

- Som alle andre var vi veldig spente på hvordan korona og norgesferie kom til å slå ut hos oss, men så langt har det gått over all forventning, sier Espeland.

I fjor endte det totale besøkstallet på 48.000. Over halvparten av disse kom etter åpningen av The Twist 18. september.

- Sammenlikner man med tilsvarende periode i fjor har vi virkelig knust fjorårets resultat. I fellesferien har vi åttedoblet besøkstallet sammenliknet med fellesferien i fjor, sier hun.

The Twist trekker

Årsaken mener hun er en kombinasjon av flere ting:

- Det er klart, all oppmerksomheten The Twist har fått har hjulpet oss mye. Men vi har også en helhet som mange synes er tiltrekkende, med vakker kunst og rik industrihistorie på et stort naturområde. Utstillingen "Come Out!" som viser utvalgte verker fra Christen Sveaas´ kunstsamling har nok også gjort mange nysgjerrige, sier hun.

Og nettopp denne samlingen vil bli viktig i årene fremover.

- Tidligere i år donerte Christen Sveaas bort kunst til en verdi av 1 milliard kroner til Christen Sveaas' Kunststiftelse. Kistefos' kunstneriske program vil trekke på mange av disse fantastiske verkene i årene som kommer, noe som vil gi oss mulighet til å fortsette å vise kunst av høy internasjonal klasse, sier hun.

Flere besøkende enn planlagt

Men med de økte besøkstallene følger også noen utfordringer.

- Vi har fått kjørt oss på drift i år, det er helt sikkert! Det er utrolig gøy at så mange ønsker å besøke oss, men vi må bare ydmykt beklage at det til tider har vært utfordringer med både parkering og kafé. Vi har måtte utvide parkeringen vår tre ganger allerede og vi jobber med en ny kaféløsning for neste år. Vi håper jo alle som har besøkt oss i år vil komme igjen, sier hun.

Småbarnsfamilien fra Jevnaker ble besøkende nummer 100.000 på Kistefos denne sesongen. Magdalena Dahl (30) og Mats Jørgen Roen (27) samt tvillingene Maiken og Mikkel (1,5 år). Foto: Kistefos Museum.
Direktør Birgitte Espeland kan glede seg over gode besøkstall etter åpningen av The Twist i fjor. Foto: Kistefos Museum.
The Twist åpnet september 2019 og har fått flere priser og nominasjoner for sitt spektakulære design. Foto: Laurian Ghinitoiu.

+47 61 31 03 83https://kistefosmuseum.no

The Twist ble åpnet september 2019 og er et galleri, en bro og en skulptur i ett. Bygget er tegnet av det danske arkitektfirmaet Bjarke Ingels Group - BIG og har vunnet en rekke priser for sitt spektakulære design.

Hvert år byr Kistefos på skiftende utstillinger med anerkjente nasjonale og internasjonale gallerier, The Twist og Nybruket Galleri.

Kistefos har en av Europas viktigste skulpturparker for samtidsskulptur med over 50 verker av norske og internasjonalt anerkjente kunstnere som Yayoi Kusama, Tony Cragg, Anish Kapoor, Marc Quinn, Jeppe Hein, Pierre Huyghe, Elmgreen & Dragset, Olafur Eilasson, Fernando Botero og John Gerrard for å nevne noen. Hvert år utvides skulpturparken med én eller flere skulpturer.

Kistefos ligger på Jevnaker i naturskjønne omgivelser, 1 time fra Oslo.

www.kistefosmuseum.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kistefos på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Tony Craggs skulpturer har inntatt The Twist2.5.2023 07:02:00 CEST | Pressemelding

Kistefos Museum åpnet for sesongen lørdag 29. april med tre nye utstillinger. I The Twist åpnet årets hovedutstilling MATERIAL IN MIND med den britiske skulptøren Sir Tony Cragg. Det er første gang det vises skulpturer i The Twist - bygget som er en skulptur i seg selv. I Nybruket Galleri åpnet utstillingene COPY PASTE og Tracing Absence, som begge viser utvalgte verker fra Christen Sveaas' Kunststiftelse. Den offisielle sesongåpningen ble foretatt av Klima- og miljøminister Espen Barth Eide.