100.000 besøkende til Kistefos hittil i år

For andre år på rad passerer Kistefos 100.000 besøkende før sesongen er omme. - Kistefos har som mål å bli Norges ledende kunst- og kulturdestinasjon og med disse besøkstallene er vi på god vei til å nå det målet. Vi er stolte og ydmyke over at nordmenn nok et år har trykket Kistefos til sitt bryst, sier direktør Birgitte Espeland.

For andre år på rad passerer Kistefos 100.000 besøkende før sesongen er omme. Foto: Benjamin Ward.

Og fortsatt er ikke sesongen over.

-Kistefos er en sesong-destinasjon med åpningstid fra slutten av mai til midten av oktober. Det er en relativt kort sesong, så at vi passerer 100.000 besøkende i et år som dette er vi svært godt fornøyd med, sier Espeland.

Årets sesong varer frem til 17. oktober så fortsatt er det tre uker igjen før museet stenger for vinteren.

-Sammenliknet med i fjor er årets besøkstall noe lavere, men det er ingen dramatikk i dette. I fjor endte vi på 168.000 besøkende totalt, etter en helt eventyrlig sesong. Sommeren 2020 skulle «alle» til Kistefos og vi var derfor litt usikre på om vi kom til å bli prioritert bort i år. Det ble vi heldigvis ikke! I år stenger vi også et par måneder tidligere enn i fjor. Dette vil naturligvis påvirke de totale besøkstallene noe, men sammenliknet med tidligere år ligger vi fortsatt et hav foran, sier Espeland.

Internasjonalt marked

Etter åpningen av The Twist i september 2019 fikk Kistefos kun så vidt smakt på det internasjonale markedet før sesongen stengte og koronaen stengte ned resten av verden.

-Vi er derfor svært spente på hvordan neste år kommer til å se ut nå når verden skal tilbake til normalen. Vi tror vi har en god appell hos det internasjonale publikummet, men det vet vi ikke sikkert før vi skriver sommeren 2022, sier Espeland.

Traveller´s Choice Award

Selv om 2020 og 2021 primært har vært preget av norske turister har tilbakemeldingene vært svært gode. For andre år på rad mottok Kistefos i år Traveller´s Choice Award – en pris som gis til de 10 % beste attraksjonene på Tripadvisor internasjonalt.

-Denne prisen baserer seg på publikums tilbakemeldinger etter at de har vært på besøk hos oss, og nettopp derfor betyr denne utmerkelsen veldig mye for oss. Det er jo nettopp de gode publikumsopplevelsene hele Kistefos-teamet går på jobb for hver dag, sier Espeland.

Direktør Birgitte Espeland. Foto: Vegard Kleven.
-	På Kistefos er det noe for alle, enten du er kunstinteressert, historieinteressert eller på jakt etter en fin utflukt i hyggelige omgivelser. Vi har også masse aktiviteter for barn, sier direktør for Kistefos, Birgitte Espeland. Foto: Jon Sandbu.
- På Kistefos er det noe for alle, enten du er kunstinteressert, historieinteressert eller på jakt etter en fin utflukt i hyggelige omgivelser. Vi har også masse aktiviteter for barn, sier direktør for Kistefos, Birgitte Espeland. Foto: Jon Sandbu.
-	Vi opplever at publikum setter pris på kombinasjonen kultur og natur. På Kistefos er naturopplevelsen en integrert del av kunst- og kulturopplevelsen, og vi opplever at denne kombinasjonen treffer bredt, sier direktør Birgitte Espeland. Her, skulpturen All Of Nature Flows Through Us av Marc Quinn. Foto: Einar Aslaksen.
- Vi opplever at publikum setter pris på kombinasjonen kultur og natur. På Kistefos er naturopplevelsen en integrert del av kunst- og kulturopplevelsen, og vi opplever at denne kombinasjonen treffer bredt, sier direktør Birgitte Espeland. Her, skulpturen All Of Nature Flows Through Us av Marc Quinn. Foto: Einar Aslaksen.