100 000 matporsjoner reddet via app

Gjennom overskuddsmat-appen Too Good To Go har MENY reddet 100 000 matporsjoner fra å ende som avfall. Dette tilsvarer 250 tonn spart CO2-utslipp. Kampen mot matsvinn gir resultater.
Butikksjef Amine Bousaha hos MENY Bjølsen var først ute med Too Good To Go.

Høsten 2017 startet testbutikken MENY Bjølsen å legge ut poser med overskuddsmat i appen Too Good To Go. Nå tilbyr drøye 70 MENY-butikker denne tjenesten, og til sammen har de sørget for at 100 000 poser med overskuddsmat er hentet av kundene.
- Dette er et strålende tiltak i vår kamp mot matsvinn. Vi berger overskuddsmat fra å ende som avfall, mens kunder får matposer for en billig penge. Å redusere matsvinn er et av våre viktigste miljøbidrag, derfor må vi ha tiltak som har effekt og er lette å gjennomføre i butikk, sier miljøansvarlig Erik Halstensen i MENY.

Populære matposer
Hele 95 prosent av alle matposene MENY har lagt ut i Too Good To Go-appen er blitt reddet.
- Posene fra MENY er veldig populære. Mange av porsjonene rives bort så snart de legges ut i appen, og så godt som alle blir reddet, sier daglig leder Ann-Kristin Raknes Pfründer i Too Good To Go Norge og legger til:
- Over 80 000 har markert MENY som favoritt i appen, så det er tydelig at de er fornøyde med maten de redder for MENY. Folk synes det er stas å redusere matsvinnet og vi ser at villigheten til å ta miljøvennlige valg er stor når det tilrettelegges for dette.

Flere butikker må med
For MENY er den mest effektive måten å redusere matsvinnet på, å ha presise innkjøp – nettopp for å unngå overskudd. Derfor jobber kjeden løpende med data- og innkjøpsrutiner.
- Men som utvalgskjede med mye ferskvare, bakervarer og varmmat, klarer butikkene våre sjelden å treffe 100 prosent på sine varebestillinger. Derfor har vi blant annet nedprisingshylle, Gårsdagens brød og samarbeid med Too Good To Go. Vi har som mål å få betydelig flere av våre butikker inn i ordningen med Too Good To Go, sier Halstensen.

Ifølge Matvett kastet vi 390 000 tonn mat i Norge i 2018 (tilsvarer ca. 74 kg per person per år), hvorav husholdningene stod for 58 prosent, matindustrien for 20 prosent og dagligvare for 16 prosent.

Fakta om Too Good To Go og MENY

• MENY-butikkene tilbyr en til tre ulike matposer; «Bakevarer» til kr. 39, «Varmmat» med produkter fra varmeskapet til kr. 39 og generell «Forundringspose» (diverse kolonialvarer som kjøtt, fisk, frukt, grønt meieriprodukter) til kr. 49.
  • Posene inneholder flere produkter og prisen på posen er ca. 1/3 av den opprinnelige.
  • Kundene registrerer og betaler i appen, og henter posene like før stengetid i den aktuelle butikken.
  • Butikkene legger hver ut 3-5 poser daglig, avhengig av mengden overskudd tilgjengelig.
  • Ifølge Too Good To Go tilsvarer en matpose/porsjon (4 produkter i regnestykket) 2,5 kg CO2 spart. Totalt har MENY spart ca. 250 tonn med CO2-utslipp.

SLIK KAN DU HJELPE MENY I KAMPEN MOT MATSVINN:

• Velg varer i butikken med kortere holdbarhet om du vet at du snart skal bruke dem. Skal du for eksempel lage pannekaker samme dag, kjøp melka med kortest holdbarhet.
  • Ta en titt i nedprisingshylla. Kanskje finner du noe du har lyst på - til en hyggelig pris. Eller et spennende produkt du ikke har smakt før? De vanligste varene er kjøttdeig, ost, melk og yoghurt.
  • Kjøp «Gårsdagens brød» (ca. halv pris) for spising samme dag, eller lag ostesmørbrød, krutonger e.l.
  • Husk at single bananer er like gode. Disse har en tendens til å bli valgt bort.
  • Se om noe i stativet for «Omplassert frukt og grønt» frister. Fordelen her er at du kan kjøpe stykkevis og at du sparer penger.
  • Se om butikken din, siste halvtime før stenging, har poser med tre små bakervarer (wienerbrød, boller, o.l). Disse kan du fryse ned.
  • Kjøp overskuddsmaten som legges ut i appen Too Good To Go

For mer om Too Good To Go, kontakt:

Hanne Johansen, kommunikasjonsansvarlig i Too Good To Go - hjohansen@toogoodtogo.no

Butikksjef Amine Bousaha hos MENY Bjølsen var først ute med Too Good To Go.