1 av 4 unge vet ikke hvilke forsikringer de har

En ny undersøkelse viser at hele 24 prosent mellom 18 og 29 år ikke vet hvilke forsikringer de har, mot syv prosent av befolkningen generelt. – Dette kan utgjøre en risiko for mange unge. Du kan ha store verdier, selv om du ikke eier din egen bolig, sier forsikringsselskap.
VET IKKE: 15 prosent i aldersgruppa 18-29 år har gjenstandsforsikring for elektronikkprodukter, bunad, smykke, eller andre gjenstander av høy verdi. Samtidig er det hele 24 prosent mellom 18 og 29 år som ikke vet hvilke forsikringer de har. Foto: iStock

Norstat har på vegne av Codan Forsikring spurt et representativt utvalg av nordmenn om hvilke forsikringer de har privat eller gjennom jobben. Mens kun to prosent over 50 år, fire prosent mellom 40 og 49 år, og seks prosent mellom 30 og 39 år ikke vet dette, er det hele 24 prosent mellom 18 og 29 år som ikke vet.

– Mange unge er vant med å være dekket av foreldrenes forsikring. Hvis du har flyttet hjemmefra og endret adresse i Folkeregisteret, gjelder ikke innboforsikringen til foreldrene dine lenger. Så snart du flytter hjemmefra, bør du få oversikt over hva du eier og hvilke forsikringer du har og trenger, sier kommunikasjonssjef Georg Richvoldsen i Codan Forsikring.

– Fort langt over 100 000 kroner

Norstat-undersøkelsen viser at de yngste i mindre grad har innboforsikring. Mens rundt 90 prosent i de andre aldersgruppene har innboforsikring, har i underkant av 60 prosent i aldersgruppa 18-29 år dette. Betydelig færre mellom 18 og 29 år har husforsikring, sammenlignet med de andre aldersgruppene. Mens 50 prosent i 30-årene og over 70 prosent av de over 40 år har husforsikring, har kun 21 prosent mellom 18 og 29 år dette.

– Det er naturlig at færre unge har husforsikring, siden mange i aldersgruppa 18-29 år leier bolig, og ofte bor i borettslags- eller sameieleilighet. Men innboforsikring bør du skaffe deg så snart du ikke lenger er dekket av mor og far. Hvis du legger sammen det du har av verdier, slik som klær, møbler, elektronikk og kanskje sykkel, blir det for mange fort godt over 100 000 kroner, sier Richvoldsen.

Innboforsikring dekker tyveri av tingene i hjemmet ditt, eller skade som følge av brann-, natur- eller vannskade. Det dekker også tyveri av sykkel i og utenfor bolig.

Unge forsikrer gjenstander

En forsikring de mellom 18 og 29 år ikke nedprioriterer, relativt til andre aldersgrupper, er gjenstandsforsikring. 15 prosent i aldersgruppa 18-29 år har gjenstandsforsikring for elektronikkprodukter, bunad, smykke, eller andre gjenstander av høy verdi. 12 prosent mellom 30-39 år har en slik forsikring, 14 prosent mellom 40 og 49 år, og 20 prosent av de som er over 50 år har gjenstandsforsikring.

– Dyre gjenstander som koster 25-30 000 kroner eller mer dekkes ofte ikke av reise- eller innboforsikring. Derfor kan det være lurt å forsikre for eksempel en dyr PC. Da har du råd til å kjøpe en ny hvis den blir ødelagt eller stjålet. Egenandelen ligger på rundt ti prosent av verdien på gjenstanden, sier Richvoldsen.