1 av 4 nordmenn er “planteforeldre”: Prater med dem og blir lei seg når de dør
Det viser en internasjonal undersøkelse som shopping- og betalingsløsningen Klarna har gjennomført i syv land, inkludert Norden, USA og Australia.
Blant disse prater hele 58 prosent av nordmenn med plantene sine. Internasjonalt er det franskmenn (75 %), amerikanere (72 %) og portugisere (67 %) som snakker mest med plantene.
– Det er tydelig at det å ha planter hjemme har blitt viktigere for en stor andel nordmenn i løpet av de siste to årene – både for at de er pene å se på, men også fordi mange er opptatt av å ta vare på noe levende. Det er helt åpenbart at for mange som tilhører denne gruppen er plantene langt mer enn bare pynt. Det gjør dem rett og slett mer lykkelig, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Klarna håndterer mellom 30 og 50 prosent av alle netthandelskjøp i Norden, og kartlegger trender for å få bedre innsikt i forbrukeratferd og forventninger.
Veldig populært med overvintring for planter
– Menneskers følelsesmessige verdi for planter har vokst de senere årene. Overvintring for eksempel for å ta vare på middelhavsplanter gjennom vinteren har blitt veldig populært. Årsaken er økonomisk så vel som miljøbevissthet, og dreier seg om å ta vare på det man har investert i. Tiden for bruk og kast er over, det gjelder også planteverden, sier Oniba Asadi, selger hos Willab Garden i Drammen. De er en av Nordens ledende hageleverandører.
Positiv innflytelse på mentalhelse, men føler skyld når en plante dør
Ifølge undersøkelsen tilhører 26 prosent av nordmenn gruppen som både har planter hjemme og bryr seg mye om dem. Kvinner og aldersgruppen 26-41 år er overrepresentert. Disse har ofte et svært tett forhold til plantene sine:
- Hele 91 prosent mener at det å ha planter hjemme har en ekstremt positiv eller positiv innflytelse også på deres mentalhelse.
- 80 prosent oppgir at deres interesse for planter har økt i løpet av de to siste årene. Det er den klart høyeste økningen i Norden.
- Mens 32 prosent føler seg skyldig om en plante de har hjemme dør, blir også 16 prosent lei seg eller deprimert. Bare 1 av 5 (21 %) har et nøytralt forhold til dette og tenker “det var bare en plante.“
Ekspert: Kan være ekstra viktig for de som ikke har tilgang til egen hage
Hos Det norske hageselskap har de opplevd medlemsvekst de siste årene. Som utgiver av Norges største hagemagasin, Norsk Hagetidend, er de mest opptatt av hagen, men har også merket seg den økende interessen for planter inne.
– Grønne inneplanter er som et lite og deilig stykke natur inne. Selv om de primært dyrkes for pryd, vet vi fra forskningen at de som bor i nærheten av en park i byen, har en stor helsemessig fordel av det grønne. Det kan kanskje tyde på at stueplanter er ekstra viktig for de som ikke har tilgang til egen hage, sier fagansvarlig i Det norske hageselskap, Marianne Utengen.
– Spesielle stueplanter har blitt solgt til titusenvis av kroner
Hun bekrefter at det er mange som er svært ivrige nordmenn som bruker både mye tid og penger på plantene sine.
– Jeg ser i sosiale medier at flere kaller seg både “plantemamma” og “plantemor”. Vi har også hørt om tilfeller der spesielle stueplanter har blitt solgt til titusenvis av kroner. Da er det vel muligens mer en samlemani enn planteglede, men interessen er helt åpenbar stor blant mange, sier fagansvarlig i Det norske hageselskap, Marianne Utengen.
Dette er de ivrigste planteeiernes* viktigste grunner til å ha planter hjemme:
- Det forbedrer designet på hjemmet mitt (65 %)
- Det er pent å se på (62 %)
- Det forbedrer luftkvaliteten (61 %)
- Jeg tar vare på noe levende (53 %)
- Det gir meg en følelse av stolthet og oppnå noe (34 %)
- Vi kan vokse sammen (25 %)
- Deling i sosiale medier (15 %)
*Nordmenn som har planter, tar vare på dem og som definerer sitt plantehold som “plant parenting." Flervalgsspørsmål.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom