1 av 3 uten full kontroll: Klarna med nytt digitalt verktøy for shoppingoversikt

Selv om flere nordmenn mener de har bedre kontroll på egen økonomi enn i alle andre land, mangler allikevel 1 av 3 full oversikt over eget forbruk.

Nå lanserer Klarna et verktøy i appen sin som gir brukerne bedre oversikt over forbruk og varsel om de bruker mer enn de ønsker.

Det fremgår i en stor internasjonal undersøkelse som den ledende internasjonale betalings- og shoppingløsningen har fått utført i 11 vestlige markeder.

Hele 65 prosent av de spurte nordmennene oppgir at de har god kontroll på egen hverdagsøkonomi. Det er en høyere andel enn i samtlige av de andre landene som inkluderer blant annet Sverige, Danmark, Storbritannia, Frankrike, Tyskland, USA og flere andre store vestlige markeder.

Samtidig oppgir så mange som 1 av 3 nordmenn at de ikke har en detaljert oversikt over eget forbruk den siste måneden. Spesielt de fra 42 år og oppover mangler har en slik oversikt. Kvinner mangler det også i større grad enn menn (35 % mot 30 %).

Gir full oversikt over alle dine kjøp

– Det er en kjensgjerning at nordmenn, i likhet med mange andre, i disse dager opplever at mange priser stiger kraftig. Da er det viktigere enn på lenge å ha oversikt over hva pengene går til. Med vårt nye verktøy i appen får du enkelt oversikt over hvordan du bruker penger, om du handler med Klarna på nett eller i fysisk butikk, sier Card & Banking Lead hos Klarna, Felix Würtenberger.

800 000 nordmenn bruker appen aktivt hver måned

Mer enn 800 000 nordmenn bruker Klarnas alt-i-ett app aktivt hver måned. Med de nye funksjonene får du:

• Lett oversikt over alle dine Klarna-kjøp, og du kan sette en egen grense for ditt forbruk.
  • Alle kjøp blir automatisk organisert i kategorier som klær, hus og hage, matvarer og så videre. Det gir deg bedre oversikt til nøyaktig hva pengene dine går til.
  • Oversikt over ditt forbruk på måned og kan se hvordan pengene er brukt tilbake i tid.

Best på sparing av alle

Ifølge den kvartalsvise undersøkelsen, Money Management Pulse for 1. kvartal 2022 er også flere nordmenn flinkere til å spare enn i noen av de andre 11 landene. Bare 11 prosent oppgir at de ikke sparer noe av deres månedlige inntekt. Gjennomsnittet i de 11 andre landene er nesten dobbelt så høyt (19 %.)

Nordmenn er også blant de som er klart mest interessert i personlig økonomi, og ett av få land hvor andelen kvinner er mer interessert i personlig økonomi enn menn.

press@klarna.com