1 av 3 uten full kontroll: Klarna med nytt digitalt verktøy for shoppingoversikt
Nå lanserer Klarna et verktøy i appen sin som gir brukerne bedre oversikt over forbruk og varsel om de bruker mer enn de ønsker.
Det fremgår i en stor internasjonal undersøkelse som den ledende internasjonale betalings- og shoppingløsningen har fått utført i 11 vestlige markeder.
Hele 65 prosent av de spurte nordmennene oppgir at de har god kontroll på egen hverdagsøkonomi. Det er en høyere andel enn i samtlige av de andre landene som inkluderer blant annet Sverige, Danmark, Storbritannia, Frankrike, Tyskland, USA og flere andre store vestlige markeder.
Samtidig oppgir så mange som 1 av 3 nordmenn at de ikke har en detaljert oversikt over eget forbruk den siste måneden. Spesielt de fra 42 år og oppover mangler har en slik oversikt. Kvinner mangler det også i større grad enn menn (35 % mot 30 %).
Gir full oversikt over alle dine kjøp
– Det er en kjensgjerning at nordmenn, i likhet med mange andre, i disse dager opplever at mange priser stiger kraftig. Da er det viktigere enn på lenge å ha oversikt over hva pengene går til. Med vårt nye verktøy i appen får du enkelt oversikt over hvordan du bruker penger, om du handler med Klarna på nett eller i fysisk butikk, sier Card & Banking Lead hos Klarna, Felix Würtenberger.
800 000 nordmenn bruker appen aktivt hver måned
Mer enn 800 000 nordmenn bruker Klarnas alt-i-ett app aktivt hver måned. Med de nye funksjonene får du:
- Lett oversikt over alle dine Klarna-kjøp, og du kan sette en egen grense for ditt forbruk.
- Alle kjøp blir automatisk organisert i kategorier som klær, hus og hage, matvarer og så videre. Det gir deg bedre oversikt til nøyaktig hva pengene dine går til.
- Oversikt over ditt forbruk på måned og kan se hvordan pengene er brukt tilbake i tid.
Best på sparing av alle
Ifølge den kvartalsvise undersøkelsen, Money Management Pulse for 1. kvartal 2022 er også flere nordmenn flinkere til å spare enn i noen av de andre 11 landene. Bare 11 prosent oppgir at de ikke sparer noe av deres månedlige inntekt. Gjennomsnittet i de 11 andre landene er nesten dobbelt så høyt (19 %.)
Nordmenn er også blant de som er klart mest interessert i personlig økonomi, og ett av få land hvor andelen kvinner er mer interessert i personlig økonomi enn menn.
Kontakter
press@klarna.com
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom