– Revidert nasjonalbudsjett må gi mer til dem som har minst

Etter flere kriser ber FO politikerne om å ta sosiale problemer på alvor og krever økt sosialhjelp, flere vernepleiere og nok ansatte i barnevernet.

FOs fane på Youngstorget (Foto: Daniel Charles Hextall / FO)

– Dette budsjettet blir det første på lenge, hvor vi ikke må ta stilling til akutte smittevernstiltak. Likevel ser vi fremdeles dype sosiale konsekvenser av pandemien, sier Mimmi Kvisvik, forbundsleder i FO.

FO er fagforeningen for sosialarbeidere med nærmere 33 000 medlemmer. Medlemmene jobber i tjenster og mennesker som ble sterkest berørt at koronapandemien.

– Krisen er ikke over kun fordi de fleste har tatt hverdagen tilbake. For noen er nettopp hverdagen en krise. Pandemien ble som et forstørrelsesglass på sosiale problemer og gikk hardest ut over dem som hadde det vanskeligst fra før. Nå må politikerne gjøre det litt lettere for dem som har det aller tyngst, sier Kvisvik.

– Da må de gi mer til dem som har minst. Slik ser det  ikke ut i forslaget til Revidert nasjonalbudsjett foreløpig.

Torsdags morgen lanserte FO rapporten "Sosiale kriser krever sosialfaglige løsninger". Kvisvik mener at god sosialpolitikk er det fremste svaret for å løse de økende sosiale problemene.

– Vi ber om økte satser for sosialhjelp, flere studieplasser på vernepleiestudiet og nok ansatte i barnevernet. Fordi lave satser låser familier i fattigdom, kompetansemangel gjør at utviklingshemmede fremdeles menneskerettighetsbrudd i kommunene og det mangler ansatte til å passe på barn som lever i en sårbar situasjon, sier FO-lederen.

Konkret foreslår FO at SIFOs Referansebudsjett legges til grunn for statlige veiledende satser for økonomisk stønad til livsopphold.

– SIFO leverer et Referansebudsjett for «et akseptabelt forbruksnivå» som «gjør det mulig å følge offentlige helse- og kostholdsanbefalinger og å delta i de mest vanlige fritidsaktivitetene på en fullverdig måte». For å unngå fattigdom, rett og slett. Når de veiledende satsene for utbetaling av sosialhjelp, ligger mellom 9 og 13 tusen lavere sier det seg selv at vi låser familiene under fattigdomsgrensen, sier Kvisvik.

Forbundet foreslår også en økning på 105 plasser på vernepleierstudiet, etter at de i 2020 avdekket alvorlig vernepleiermangel i de kommunale tjenestene til personer med utviklingshemming.

– Personer med utviklingshemning har svakere rettssikkerhet og dårligere levekår enn øvrig befolkning. Dette mener FO er uakseptabelt. Vi har foreslått en ti prosent økning i studiekapasiteten frem til 2030. Det betyr at vi trenger 105 flere studieplasser i år.

Kvisvik mener også at barnevernet trenger flere ansatte for å sikre at barn og unge får den hjelpen de trenger.

– I statsbudsjettet for 2021 ble det erkjent kapasitetsutfordringer i mange barnevernstjenester. FO anbefaler at ingen kontaktpersoner i barnevernet skal ha ansvar for mer enn 15 barn samtidig. Derfor anbefaler vi at Stortinget gjeninnfører øremerkingen til barnevernet og styrker den med 250 millioner til økte stillinger i barnevernet, sier FO-lederen.

FOs fane på Youngstorget (Foto: Daniel Charles Hextall / FO)