– Helsepersonell må få vaksine ut fra den funksjonen og jobben de har, ikke basert på arbeidsgiver

- Ansatte i helsepersonell hos privateide selskaper som utfører oppgaver på vegne av kommunene nedprioriteres i vaksinekøen. Dette setter de ansatte i en vanskelig posisjon, sier Tone Larssen, avdelingsleder hos Humana omsorg og assistanse på Gimsøy.
Lykkelig helsepersonell på Gimsøy etter vaksinering

De ansatte i Humana omsorg og assistanse på Gimsøy har endelig fått koronavaksinen og er svært takknemlig overfor Vågan kommune for å ha organisert dette tilbudet, men forteller at veien hit ikke bare har vært lett.

– Det er bare å håpe at myndighetene ved neste pandemi vil lage en veileder med en prioriteringsrekkefølge for helsepersonell, for dette har vært krevende, sier Tone Larssen.

Opplever at private aktører nedprioriteres

Som en privat helse- og omsorgsaktør er Humana omsorg og assistanses virksomhet regulert av det samme lovverket som kommunale helsetjenester, og har personell som er å regne som helsepersonell. Likevel har det vært svært vanskelig å få tilbud om vaksiner på lik linje som annet helsepersonell, og Larssen opplever at privatansatt helsepersonell nedprioriteres av mange kommuner. Dette setter de ansatte i en vanskelig posisjon.

Utsatt personell tydelig frustrerte
– Med den type arbeid som våre ansatte utfører er det vanskelig å skulle holde avstand, og de har gitt uttrykk for engstelse og frustrasjon. Vaksinering er en del av tryggheten til de ansatte. Vi mener det er ingen grunn til at man skal gjøre en forskjell. Helsepersonell må få vaksine ut fra den funksjonen og jobben de har, ikke basert på arbeidsgiver, forklarer Larssen.

Svært takknemlige for vaksinen

Men avdelingslederens arbeid med å skaffe sine ansatte vaksiner har altså båret frukter. I forrige uke startet Vågan kommune vaksinering av de ansatte på Gimsøy, og hovedtillitsvalgt Kay Johnsen, som arbeider sammen med Larssen, kan fortelle at det er stor stas.

–  Vaksinering har vært etterspurt lenge, så nå kjenner de ansatte seg endelig ivaretatt. På mobiltelefonen har jeg de siste dagene mottatt flere selfies av smilende ansatte som nettopp har tatt vaksinen, og jeg gleder meg stort til å snart få den selv, ler han.

– Vi er så takknemlig for at Vågan kommune ved kommuneoverlege Jan Håkon Jul og vaksinekoordinator Hanne Ingebrigtsen har organisert dette tilbudet. Vi ønsker å rette en stor takk til kommunen, avslutter Larssen.

Lykkelig helsepersonell på Gimsøy etter vaksinering

Humana omsorg og assistanse er et av Norges ledende omsorgsforetak. Vi finnes for å leve opp til vår visjon om at alle mennesker har rett til et godt liv. Våre virkeområder er barnevern, brukerstyrt personlig assistanse (BPA), familiehjem, helse og omsorg og psykisk helse.

Vår ambisjon er å være det selvsagte valget for våre kunder og brukere, som har fokus på kvalitet og som ønsker rett tiltak til rett tid. Vi er fleksible og leverer kvalitet i alle ledd.

Følg pressemeldinger fra Humana omsorg og assistanse

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Humana omsorg og assistanse på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Humana omsorg og assistanse