-Enighet i bryggerimeklingen

Etter over to døgns mekling ble det natt til 10. oktober enighet om lønnsoppgjøret for bryggeriene mellom Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund og NHO Mat og Drikke. – Det har vært vanskelig, men vi er fornøyd med å ha kommet til enighet, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.

Partene møttes til mekling hos Riksmekleren torsdag 8. oktober. På forhånd hadde NNN meldt plassfratredelse for totalt 880 fagorganiserte i 33 bedrifter over hele landet. – Norsk økonomi er inne i en svært krevende tid og koronastorpandemien har truffet bryggeriene svært ulikt. Med et slikt bakteppe var det viktig å enes om et oppgjør innenfor akseptable rammer som både sikrer bedriftenes økonomi og viktige arbeidsplasser, sier Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke. Han legger til at meklingen har også gitt viktige prinsipielle avklaringer for bedriftene.

Partene ble i meklingen blant annet enige om følgende:

• Det gis et generelt tillegg på kr. 0,50 til alle med virkning fra 1. mai 2020. Det generelle tillegget legges ikke på minstelønnssatsen.
  • Minstelønnssatsen økes til kr. 189,30 pr. time fra 1. mai 2020.
  • Fagarbeidertillegget økes med kr. 1,50 - fra 1. oktober 2020. Av økningen på kr. 1,50 gis kr. 1,00 utgående effekt.

-Den totale kostnaden for dette oppgjøret vil avhenge av hvordan bedriftene håndterer den lokale lønnsdannelsen og virkningsdatoen for den automatiske minstelønnsreguleringen i avtaleområdet, avslutter Brubakk.

For mer informasjon: Ingunn S. Eriksen, kommunikasjonsdirektør NHO Mat og Drikke, 48 13 72 34, ingunn.eriksen@nhomd.no