- Viktig at studiemuligheter for ledige og permitterte er forlenget

- Det er etterlengtet og positivt at regjeringen forlenger mulighet til å ta utdanning med studiepoeng mens man får dagpenger. Nå bør ordningen gjøres permanent, sier Trond Markussen, president i Norges Ingeniør- og Teknologorganisasjon NITO.

President i NITO Trond Markussen

Det vil styrke permitterte og arbeidslediges muligheter for å komme tilbake i arbeid, gi arbeidsgivere bedre kvalifiserte arbeidstakere og bidra til omstilling av samfunnet, mener NITO.

- Dette blir enda viktigere nå som permitteringsordningen også er utvidet. NITO frykter økt arbeidsledighet og økt antall permitterte. Å sikre at dette tiltaket blir permanent vil også kunne bidra til mindre usikkerhet blant de berørte, sier Markussen.

NITO har siden petroleumskrisen kjempet for at arbeidsledige og permitterte skal få kombinere dagpenger med studier. 31. mars i år vedtok Stortinget i forbindelse med koronapandemien  at permitterte og arbeidsledige skulle få mulighet for kompetanseheving mens de går på dagpenger ut året. I dag har regjeringen foreslått at ordningen skal forlenges til 01.07. 2021.

President i NITO Trond Markussen

NITO er Norges største organisasjon for ingeniører og teknologer med over 91 000 medlemmer. NITO organiserer ingeniører og teknologer med høgskole-/universitetsutdanning eller tilsvarende kompetanse.

Frykter framtidig mangel på bioingeniører8.10.2020 10:45:31 CESTPressemelding

NITO mener at regjeringen fortsatt mangler et langsiktig perspektivet på bemanning i helsetjenesten og etterlyser at dette adresseres i statsbudsjettet. - Koronapandemien har vist hvor viktig det er å ha tilstrekkelig kapasitet i alle ledd i helsetjenesten. Bioingeniørene er en sentral del av helseberedskapen, og vi har over flere år formidlet en bekymring om framtidig mangel på denne faggruppen, sier presidenten i NITO.