- Løser ikke studentenes økonomi

I dag kom rapporten til Ekspertgruppen som har sett på studentenes situasjon. – Ekspertene har mange gode innspill, men jeg savner forslag som kan sikre studentenes økonomi, sier leder Iril Myrvang Gjørv i Unio-studentene.

– Den økonomiske situasjonen til studentene påvirker i høyeste grad deres psykiske helse, sier Unio-studentenes leder Iril Myrvang Gjørv.  Hun mener derfor studentenes økonomi burde vært inkludert i Ekspertrapporten. Foto: Jonas Ohlgren Østvik
– Den økonomiske situasjonen til studentene påvirker i høyeste grad deres psykiske helse, sier Unio-studentenes leder Iril Myrvang Gjørv. Hun mener derfor studentenes økonomi burde vært inkludert i Ekspertrapporten. Foto: Jonas Ohlgren Østvik

Hun representerer 40.000 studenter, hvorav de største gruppene er lærerstudenter, sykepleierstudenter og politistudenter.

Myrvang Gjørv mener Ekspertgruppen foreslår mange gode tiltak som skal sikre studentenes psykiske helse videre.

– Blant annet trekker de fram økt kapasitet til det psykiske helsetilbudet, noe også Unio-studentene etterspurte i vårt innspill til ekspertgruppen. Men den økonomiske situasjonen til studentene vil i aller høyeste grad påvirke studentenes psykiske helse. Derfor mener vi at studentenes økonomi burde vært inkludert i rapporten, sier Myrvang Gjørv.

Hun understreker at de fleste studentene er avhengig av ekstrainntekter i løpet av studietiden, og at de er avhengige av inntekt den måneden i året de ikke mottar utdanningsstøtte.

– De studentene som har mistet jobben under krisa, mottar ingen støtte. Dermed blir de avhengige av hjelp fra familien for å klare seg økonomisk. Ikke alle har muligheten til dette. Vi mener derfor at den mest sosiale løsningen for å ivareta studenter med inntektsbortfall vil være å kompensere dette gjennom sentrale ordninger ved bruk av lånekassen, slutter Unio-studentenes leder Iril Myrvang Gjørv.

Kirkestreiken trappes opp før mekling8.1.2021 15:34:00 CETPressemelding

Unio KA har i dag meddelt kirken at 10 nye medlemmer blir tatt ut i streik fra torsdag 14. januar, dersom den lovpålagte meklingen søndag 10. januar ikke fører fram. Opptrappingen fra Unios side skjer i Nidaros bispedømme og omfatter 3 proster, 5 prester og 2 ansatte ved bispedømmets administrasjon. Også Fagforbundet og Creo trapper opp streiken med nye uttak i Nidaros og Oslo. Samlet for alle forbund består opptrappingen av 26 kirkeansatte.

Kan bli sykepleierstreik fra 7. januar30.12.2020 15:00:17 CETPressemelding

Sykepleierforbundet og KS møtes hos Riksmekleren tirsdag 5. januar for å bli enige om hovedoppgjøret for 2020. Blir det ingen enighet blir det sykepleierstreik fra 7. januar. – Vi trenger lønns- og arbeidsvilkår som sikrer pasientene sykepleiere. Det har pandemien synliggjort, men vi trenger også sykepleiere til livsnødvendige helsetjenester etter pandemien, sier forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i Norsk Sykepleierforbund.