- En katastrofe å kutte i sukkeravgiften

Høyre frir til velgerne ved å tilby dem billigere øl og sjokolade. Men folk som spiser og drikker seg syke koster allerede samfunnet enorme summer. På sikt taper vi trolig mer på fedme enn på grensehandel.

– «Alle» snakker om øl og vin, men målt i kroner og øre er sukker farligere for oss nordmenn. Høyres forslag om å redusere både alkohol- og sukkeravgiften er en katastrofe for folkehelsearbeidet, sier generalsekretær i Diabetesforbundet Bjørnar Allgot.

Fedme koster

De samfunnsmessige kostnadene knyttet til alkohol anslås å ligge rundt 20 milliarder kroner årlig. Til sammenlikning koster fedmeepidemien rundt 68 milliarder hvert år. Samlet sett er dette enorme utgifter for staten.

Høyre begrunner forslaget med at grensehandel kan koste Norge opptil 8.200 arbeidsplasser.

– Men har Høyre regnet på kostnadene av sykefravær, uførhet og behandling som følge av at folk spiser og drikker seg syke? spør Allgot.

Pris påvirker valg

Koronapandemien har gjort det tydeligere enn noensinne at vi må ta grep for å bedre folkehelsen. Mange av risikofaktorene for å bli alvorlig syk av koronaviruset er direkte knyttet til levevaner: fedme, diabetes type 2 og hjerte- og karsykdommer.

– Derfor er det skivebom å tukle med et av de kraftigste virkemidlene vi har for å endre hva vi spiser og drikker, nemlig prisen. Avgifter påvirker prisen, og forskning viser at vi kjøper mindre av det som er dyrt. Dette gjelder særlig for dem med lav lønn og lav utdannelse, som vi vet har større risiko for helseproblemer, sier Allgot.

Vil ha strengere sukkeravgift

Diabetesforbundet er særlig opptatt av sukkeravgiften som virkemiddel.

– Vi er enige i at dagens sukkeravgift virker for dårlig, men hvorfor konsentrerer ikke Høyre seg om å gjøre den mer treffsikker fremfor å gjøre usunne varer enda mer tilgjengelig? Det er synd at styringspartiet Høyre frir til lett påvirkelige velgergrupper. I stedet burde de innføre tiltak som kan være upopulære, men som tjener samfunnet på sikt – deriblant en sukkeravgift som treffer bedre enn den de nå vil redusere.