Skolelederforbundet er Norges eneste fagforening som spesialiserer seg på ledere innen oppvekst og utdanning. Forbundet organiserer rektorer og andre ledere i skolen, barnehagen, kulturskolen og voksenopplæringen.

Foruten lønn og arbeidsvilkår for ledere, jobber Skolelederforbundet politisk med utdanningspolitiske spørsmål som fullføring, mobbing og laget rundt barn og elever.

Landets viktigste ledere må bli satt pris på!6.3.2024 14:08:56 CET | Pressemelding

Skolelederforbundet er i dag samlet til tariffkonferanse i forkant av årets lønnsforhandlinger. Forbundsleder Stig Johannessen er tydelig på hva som er viktigst for Skolelederforbundet. Ledere i skoler og barnehager har ikke fått reallønnsvekst de siste årene. Vi lever i en dyrtid, og vi ser at ledere innen oppvekst, skole og utdanning har fått mindre igjen. Samtidig vet vi at næringslivet går godt og at det er rom for å prioritere de viktigste lederne, sier Stig Johannessen.

Mangler Norge noen priser? Ja, den viktigste lederen trenger å bli hedret og sett!9.2.2024 10:14:41 CET | Pressemelding

Skolelederforbundet etablerer prisen: Viktigste Leder. Den har som formål å hedre og anerkjenne ledere i barnehage og skole. Ledere innen oppvekstsektoren blir ikke anerkjent og verdsatt så mye som de fortjener. De er heltene som står på for barn og unge morgen, dag og kveld, og jobber steinhardt for at barn og unge kal ha det bra, trives og lære. De er landets viktigste ledere, sier forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.

Elevundersøkelsen 2024 må tas alvorlig. Mobbetallene øker for andre år på rad.22.1.2024 14:32:11 CET | Pressemelding

Elevundersøkelsen som ble presentert i dag viser at de fleste elevene har det bra på skolen. 8 av 10 elever sier at de trives godt på skolen. Det er bra, men for mange barn og unge blir mobbet og føler utenforskap. Mobbetallene øker for andre år på rad. Slik kan vi ikke ha det. Vi må ta elevene på alvor og det er vi som voksne som må ta ansvar. Sier nestleder i Skolelederforbundet Mona Søbyskogen.

Må ha tillit til at skoleledere sammen med lærere gjør det beste for elevene.26.5.2023 10:02:16 CEST | Pressemelding

Vi må gi skolelederne, lærerne og andre ansatte tillit til å ta de faglige, pedagogiske avgjørelsene sammen med elevene. Vi trenger en tillitsreform i skolen! Derfor er Skolelederforbundet veldig glad for at hele komiteen stiller seg bak at ti prosent av timene i hvert fag kan flyttes til andre fag eller brukes tverrfaglig i grunnskolen. Men videregående skole må også få denne fleksibiliteten.

Laget rundt barna og de unge må styrkes – lønns-og prisvekst justeringer er ikke nok11.5.2023 17:40:57 CEST | Pressemelding

Skolelederforbundet savner en tydeligere prioritering av barn og unge Regjeringen henter 56 milliarder fra oljefondet, og mye av dette går til å redusere gapet som har oppstått i kommunens utgifter. Det er mange områder som får sin påplussing og det er viktig og det er vi glade for, men styrkningen av laget rundt barn og unge, gi tidlig innsats og forebygge, der trenger vi ressurser og flere støttespillere som helsesykepleiere, psykologer, miljøarbeidere og pedagoger i skolene og barnehagene. Vi ser av undersøkelser og vet av erfaring at flere barn og unge har en utfordrende hverdag. Vi må sette inn ressurser der det er behov for det, - der barn og unge er; i barnehagene og skolene, sier Stig Johannessen.