Henriette Killi WesthrinGeneralsekretær Norsk Folkehjelp

Tel:907 96 835

Norsk Folkehjelp er fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon.

Vi er en medlemsorganisasjon, og våre strategiske områder er rettferdig fordeling av makt og ressurser og vern om liv og helse.

Vi jobber med internasjonalt utviklingssamarbeid, humanitær nedrustning, redningstjeneste og flyktning og integrering.

Norsk Folkehjelp har 2200 ansatte i 40 land.

I Laos spiller Veth (8) og Somsak (11) fotball på en minefri bane (bildet over).

Historisk FN-møte satte kursen for atomvåpennedrustning24.6.2022 15:48:42 CEST | Leserinnlegg

I FN i Wien vedtok det første statspartsmøtet for FN-traktaten som forbyr atomvåpen Sankthansaften en banebrytende 50-punkters handlingsplan og en sterk og klar politisk erklæring. Det historiske møtet, som fant sted i en tid med økende risiko for atomkrig, satte kursen for arbeidet fremover med å iverksette denne unge og viktige traktatens mål om å få verdens ni atomvåpenstater til å ruste ned sine arsenaler. Den kursen må Norge følge.

Norsk Folkehjelp; gir regjeringen skryt for å delta på møtet om atomvåpenforbud23.6.2022 08:55:44 CEST | Pressemelding

Selv om Norsk Folkehjelp mener at Norge bør undertegne og ratifisere forbudstraktaten, vil Norsk Folkehjelp gi regjeringen skryt for at den ved å være først ut i NATO til å melde seg som observatør til statspartsmøtet, brøt vekk fra forventningen i alliansen om at alle medlemslandene må være med på å både ignorere og trykke ned FN-flertallet som støtter forbudstraktaten. Det førte til at også Tyskland, Nederland og Belgia (som alle har amerikanske atomvåpen på sitt territorium) også sluttet seg til som observatører.

Norsk Folkehjelp krever skjerpede rutiner i Norfund etter en historisk dom for drap på miljøaktivist i Honduras.21.6.2022 15:38:56 CEST | Pressemelding

Den honduranske forretningsmannen, og tidligere rådgiver for det norske statlige investeringsfondet Norfund, David Castillo, ble i går dømt til 22 år og 8 måneder i fengsel for å ha planlagt drapet på miljøaktivisten Berta Caceres. Caceres (42) ble skutt og drept i eget hjem i 2016 for å ha kjempet mot utbyggingen av et stort vannkraftverk i Rio Blanco-området i Honduras.

Priv. til red.: Presseinvitasjon til frokostarrangementet "I skyggen av Putins atomvåpentrusler: Veien videre for kjernefysisk nedrustning", 9. juni 20228.6.2022 15:39:15 CEST | Pressemelding

Norsk Folkehjelp, ICAN Norge, AUF og Norske Leger mot Atomvåpen inviterer til frokostarrangement 9. juni kl. 08.00-09.15 på Kulturhuset. Med dette arrangementet ønsker vi å skape en arena hvor vi kan snakke om den krevende atomvåpensituasjonen verden, og spesielt Europa, står i, i dag. Målet er en samtale om viktige skritt som må tas på veien videre for nedrustning og for å samle krefter som ønsker fremgang.
  • Siste

Norsk Folkehjelp er fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon.

Norsk Folkehjelp har 2200 ansatte i 40 land.