Store oljeselskaper kommer til å starte fem prosjekter om fornybar energi i Kasakhstan innen begynnelsen av 202025.10.2019 01:09:00 CEST | Pressemelding

The Astana Times melder at store oljeselskaper kommer til å starte fem prosjekter om fornybar energi i Kasakhstan innen begynnelsen av 2020. Embetsperson fra Kasakhstans energidepartement Ainur Sospanova påpekte en trend blant oljegigantene – å utvikle prosjekter om fornybar energi i Kasakhstan. "Oljeselskaper som Shell, Eni, Total og Irena utvikler prosjekter om fornybar energi, og allerede neste år vil disse implementeres i Kasakhstan. Dette er et godt tegn for oss; det viser at disse stabile investorene som har 20 års erfaring med å være i Kasakhstans olje- og gassektor, er villige til å etablere seg innen fornybar energi. Og vi håper at en rekke slike investorer som kjenner godt til Kasakhstan og landets lovgivning, vil komme med åpеne tanker og god kunnskap om Kasakhstan og vil investere i fornybar energi", sa Sospanova. Kasakhstan har 81 anlegg for produksjon av fornybar energi med en samlet kapasitet på mer enn 930 megawatt. På slutten av 2019 vil 86 prosjekter med en kapasitet

Om kasakhstanske soldater som falt i slaget om Nordkalotten15.10.2019 19:41:27 CEST | Leserinnlegg

I oktober er det 75 årsdagen for Sovjetunionens Petsamo-Kirkenes operasjon i nordområdene. Denne er en viktig milepæl i andre verdenskrigs historie fordi den faktisk markerte slutten på krigen i den sovjetiske delen av Arktis og markerte begynnelsen på frigjøringen av Norge. Det er utvilsomt at kasakhstanerne som tappert kjempet på alle krigsfronter, ga sitt verdige bidrag til frigjøringen av nordområdene.

Man bør følge med på Kasakhstans fornybare energiindustri og tinnindustri; olje og gass er fremdeles trygge for investorene, sier en norsk studie11.9.2019 14:00:05 CEST | Pressemelding

Kasakhstans fornybare energiindustri og tinnindustri er potensielle vekstsektorer, og olje og gass er fortsatt et sikkert valg for investorer ifølge den siste rapporten fra Norwegian International Business Project. Rapporten gir potensielle investorer en oversikt over Kasakhstan og landets mest lovende bransjer.

Kasakhstan markerer den internasjonale dagen mot atomprøvesprengninger med en ikke-spredningspris10.9.2019 14:36:05 CEST | Pressemelding

Kasakstans første president Nursultan Nazarbayev overrakte Nazarbayevprisen for en atomvåpenfri verden og global sikkerhet til slektningene til tidligere generaldirektør for Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA) Yukiya Amano som gikk bort i juli 2019, og til leder for Organisasjonen for prøvestansavtalen (Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organisation, CTBTO) Lassina Zerbo i byen Nur-Sultan. Nazarbayevprisen ble opprettet i 2016 og tildeles kjente personer for deres bidrag til atomnedrustning og global sikkerhet. Kasakhstans president Kassym-Jomart Tokayev berømmet Amanos og Zerbos betydelige innsats for ikke-spredning og sikkerhet. "Som leder for IAEA spilte Yukiya Amano en nøkkelrolle i opprettelsen av brenselbanken for lavt anriket uran i Kasakhstan og bidro til lønsingen av de kjernefysiske problemstillingene rundt Iran. Aktivitetene og innsatsen til Lassina Zerbo har resultert i opprettelsen av det internasjonale overvåkingsnettverket for Prøvestansavtalen. Han tok også i