Eksportfinansiering Norge (Eksfin) er en forvaltningsbedrift underlagt Nærings- og fiskeridepartementet. Eksfin fremmer norsk eksport gjennom å bistå norske bedrifter, utenlandske kjøpere og deres banker med et bredt utvalg av statlige lån, garantier og kompetent rådgivning. Eksfins finansieringsløsninger er et statlig supplement til det private bank- og finansmarkedet. Eksfin forvalter også andre finansieringsordninger for norsk næringsliv uten eksportformål.

Eksportfinansiering Norge (Eksfin) ble opprettet 1. juli 2021 gjennom sammenslåing av Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) og Eksportkreditt Norge AS.

GIEK støtter norske leveranser til verdens største havvindpark – garanterer for 3,6 mrd. kroner26.11.2020 08:25:56 CET | Pressemelding

Eierne av verdens største havvindpark, Equinor og SSE Renewables, har signert kontrakter med to norske leverandører til utbyggingen av Dogger Bank-feltet. Mens Aibel skal levere transformatorplattformer, skal OHT i sin aller første leveranse innen havvind levere installasjonstjenester fra spesialskipet Alfa Lift. GIEK stiller garantier for milliardlån knyttet til de norske leveransene.

Havvindprosjekt utenfor Skottland bygges med kabler fra Nexans Norway og garanti fra GIEK5.6.2020 07:00:00 CEST | Pressemelding

Fred. Olsen Windcarrier sikret ny havvind-kontrakt i Taiwan med GIEK-garanti25.2.2020 16:45:43 CET | Pressemelding

• Siste
  • >>