Apotekforeningen

Apotekforeningen er bransjeorganisasjonen for apotekene i Norge og deres eiere. Foreningen ble stiftet i 1881.

Alle apotek, både privat eide og de offentlig eide sykehusapotekene, er medlemmer av Apotekforeningen.

Foreningen arbeider hovedsaklig med apotekfaglig utvikling, apotekenes rammevilkår, næringspolitikk, teknologi og e-helse og kommunikasjon om bransjen. Apotekforeningen ivaretar også en rekke praktiske funksjoner for apotek.

Stort flertall mener apotekfarmasøyten kan fornye resepter4.4.2023 11:00:00 CEST | Pressemelding

Andelen som mener det kun er legen som kan fornye resepter, er redusert de siste tre årene. Flere mener farmasøyter bør kunne fornye resepter på enkelte legemidler. Det viser årets Helsepolitiske barometer som ble lagt frem torsdag 30. mars. – Når det gjelder enkelte legemidler befolkningen bruker jevnlig, som for eksempel allergimedisin, vil det være trygt og enkelt for pasienten, og effektivt for helsetjenesten, om apotekfarmasøyten kan ta seg av å fornye resepten, sier administrerende direktør i Apotekforeningen Per T. Lund. Han får støtte i befolkningen. I Kantars ferske undersøkelse, der over 2000 personer har besvart spørsmål om helsesektoren, er det en klar tilbakemelding om at apotekene kan overta noen av disse oppgavene. I år viser resultatene at 16 prosent mener det kun er legen som må fornye resepten. Stadig færre mener at det kun er legen som bør kunne fornye resepter. Fra 2020 til 2023 ble andelen redusert med 9 prosentpoeng. Andelen som mener det ikke spiller noen rolle o
  • Siste
  • >>