Pensjonistforbundet-logo

Pensjonistforbundet

Tydelig, sterk og synlig på vegne av pensjonister og uføre

Pensjonistforbundet er landets største interesseorganisasjon for pensjonister og uføre og har 255 000 medlemmer. Pensjonistforbundet har fylkesforeninger i alle fylker og om lag 700 lokalforeninger spredt over hele Norge. Vi er partipolitisk nøytrale, men eldrepolitisk tydelige, og jobber med å påvirke myndighetene til å skape et mer aldersvennlig samfunn. Alle mennesker må få muligheten til å leve gode, aktive og trygge liv, hele livet. Og alle som lever av pensjon, må få en pensjon de kan leve av.

Vis

Ny beregningsmetode gir positivt utslag for pensjonistene23.5.2023 19:44:00 CEST | Pressemelding

Et trygdeoppgjør basert på gjennomsnittet av lønns- og prisveksten, gir landets alderspensjonister en pensjonsøkning på 8,54 % fra 1. mai. - Det er nødvendig at pensjonistenes kjøpekraft øker nå, sier forbundsleder Jan Davidsen i Pensjonistforbundet. Han er imidlertid dypt bekymret for alle dem som har lave pensjoner og som dermed får færre kroner ut av den rekordstore prosentvise økningen. Bakgrunnen for den høye prosenten, er den høye prisveksten og at pensjonistene fikk for lite utbetalt i fjorårets oppgjør. En annen årsak er at pensjonene øker i takt med gjennomsnittet av lønns- og prisveksten. Initiativet fra Pensjonistforbundet, SV og FrP i 2020 om et anstendighetsløft for pensjonistene, med krav om at underreguleringen med 0,75-fratrekket ble fjernet, gir nå etterlengtede resultater for landets pensjonister. Uten det hadde resultatet blitt et helt annet. Den gamle metoden med lønnsvekst fratrukket 0,75 prosent ville gitt en økning på 5,61 prosent fra 1. mai 2023. Differansen utg
  • Siste