Oslo Nye Teater

Oslo Nye Teater AS er heleid av Oslo kommune og driver fire scener i tre teaterhus: Oslo Nye Hovedscenen i Rosenkrantz’ gate, Oslo Nye Centralteatret og Oslo Nye Teaterkjeller’n i Akersgata, og Oslo Nye Trikkestallen i Torshovgata. Oslo Nye Teater har ca. 100 ansatte. I et normalår omsetter teatret for ca. 112 millioner kr og over 160 000 besøkende opplever rundt over 500 forestillinger. Oslo Nye Teater AS har til formål å drive teatervirksomhet som er tilgjengelig for allmennheten. Teatret skal som byens teater tilby et bredt repertoar som blant annet inkluderer barne- og familieforestillinger, moderne samtidsdramatikk og musikkteater. Dette gjøres gjennom en betydelig egenproduksjon kombinert med en rekke gjestespill og samproduksjoner med eksterne produksjonsmiljøer.

Ine Marie Wilmann i ny hovedrolle som Anna Karenina23.11.2023 11:42:16 CET | Pressemelding

Det er med stor glede vi informerer om at Oslo Nye Teater iscenesetter Anna Karenina av Lev Tolstoj våren 2024. Til å spille den ikoniske tittelrollen har vi vært så heldige å få med oss Ine Marie Wilmann, velkjent fra film og teater. Lev Tolstojs Anna Karenina og Krig og fred regnes blant verdenslitteraturens største verker, og den europeiske litteraturhistorien - inklusiv Ibsen og Hamsun - står på hans skuldre.

En monstrøs ansvarsfraskrivelse13.11.2023 12:07:00 CET | Pressemelding

Mary Shelleys mer enn 200 år gamle romanklassiker FRANKENSTEIN, tas til scenen 15. november i et intenst spill mellom vitenskapskvinnen doktor Frankenstein, monsteret hun skaper og en djevel som egger til strid. Med horror, humor og camp blir oppsetningen på Centralteatret et følelsesladet spill, hvor skaperverket til slutt vender seg mot sin skaper. For tukler man ved naturen for å skape kunstig liv, så må man vel også stå inne for konsekvensene?

En moderne folkefiende og whistle blower1.6.2023 13:16:10 CEST | Pressemelding

Når Oslo Nye Teater har premiere på Ibsens klassiker EN FOLKEFIENDE den 8. juni, er det i moderne drakt og med en kvinnelig Dr. Stockmann. Henrik Ibsens teaterstykke om maktkamp, korrupsjon og pressefrihet er stadig høyaktuelt, mer enn 140 år etter det ble skrevet. Ved å skape en kvinnelig hovedrolle - Dr. Katrine Stockmann, fersk tobarnsmor med baby - tilføres nye interessante problemstillinger og dilemmaer, som også setter stykket inn i et kjønnsperspektiv.

Norgespremiere på Lars von Triers kultklassiker RIKET – nå på scenen2.3.2023 16:07:14 CET | Pressemelding

Den populære TV-serien RIKET av den omdiskuterte danske filmskaperen Lars von Trier, oppnådde kultstatus da den kom på 1990-tallet. Oppfølgeren RIKET 2 fulgte på, og nylig kom RIKET 3. Når teaterversjonen nå inntar scenen 15. mars, blir norgespremieren på det tradisjonsrike, gamle Centralteatret. Hva passer vel bedre som arena for kampen mellom vitenskapen og det overnaturlige enn et vaskeekte «spøkelseshus» med sjel?