Widerøe

Widerøe er Norges eldste luftfartskonsern med over 3500 engasjerte medarbeidere. Konsernet består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS. Widerøe AS er et datterselskap i Norwegiankonsernet.

I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 41 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge.

Solid gjennom januarstormer og tidtabeller spikret6.2.2024 08:18:16 CET | Pressemelding

*Widerøe er nå en del av Norwegiankonsernet. Transaksjonen ble gjennomført 12. januar 2024 og Widerøe vil fremover rapportere tall etter samme mal som Norwegian, men separat. Widerøe øker produksjonen med fire prosent i januar sammenlignet med 2023, samtidig som antall passasjerer øker med åtte prosent. Kabinfaktoren er fremdeles svakt stigende og er opp med tre prosentpoeng i januar. Widerøes sikringsgrad på jetfuel (FUEL HEDGE POSITIONS) er 80 prosent for 2024 og 34 prosent for 2025. Resultatet i januar bærer preg av en meget krevende værmåned med mange kanselleringer og forsinkelser. Værkanselleringer gjør at vi taper inntekter og drar på oss mye ekstrakostnader med innkvartering av kunder, alternativ transport og ombooking av kunder til andre flyselskap. Mye dårlig vær påvirker passasjertallene i januar negativt. Widerøe er fornøyd med markedet fremover. Nyttårssalget satte nye rekorder i Widerøe og reiselysten er fremdeles stor. Vi ser også at bookingmønsteret er i endring. Mens v

God desember, sommerruter er klare i booking og markedet ser bra ut for 20244.1.2024 09:54:33 CET | Pressemelding

Desember Desember avslutter året med samme trend som vi har sett i hele høst. Vi ser en svak vekst i antall passasjerer på 2,9 prosent, samtidig som kapasiteten i markedet er redusert. Dette gir en økning i kabinfaktor på 4,1 prosentpoeng for desember. Enhetsinntekten øker som følge av dette. Dette til tross for en svært krevende desember med mye vær og store trafikkutfordringer i forbindelse med avviklingen av juletrafikken. - Vi er fornøyde med den marsjfarten vi har inn i 2024, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen. -Selv om totalmarkedet fremdeles er mindre enn det var før pandemien, klarere vi å tilpasse kapasiteten på en veldig god måte slik at både kabinfaktor og enhetsinntekt øker. Det er vi fornøyd med, avslutter han. 2023 2023 ble et år fylt av kontraster. Starten var svak og betydelig svakere enn 2022. Markedet viste en gradvis bedring frem mot sommeren. Sommeren ble sterk og på linje med 2022, mens høsten har levert betydelig bedre enn året før. Widerøe fraktet 3,3 millio

Økt kabinfaktor, stabilt høy enhetsinntekt, rutenyheter og fulle julefly4.12.2023 12:06:47 CET | Pressemelding

Trafikktall November fortsetter trenden fra september og oktober og viser en svak økning i antall passasjerer. Widerøe fortsetter å justere tilbudet inn mot forventet etterspørsel og sesongmessige variasjoner, og har kuttet produksjonen med 3,8 prosent mot fjoråret. Dette gir en økning av kabinfaktor i november på litt over tre prosentpoeng. Enhetsinntekten holder seg stabilt høy sammenlignet med fjoråret. - Widerøe er fornøyd med at november fortsetter trenden med økt kabinfaktor og stabil, høy enhetsinntekt, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen. -Dette, kombinert med en god driftsstabilitet når det gjelder både regularitet og punktlighet, gjør at november i sum er en god måned for Widerøe, avslutter han. Markedet Widerøe ser noen endringer i etterspørselen i november. Etterspørselen fra forretningsmarkedet er sterkere enn i fjor i samme periode, mens etterspørselen fra ferie og fritid svekker seg. Widerøes egen reiseundersøkelse med innspill fra 17.000 passasjerer, viste at ferie

Julebookinger tar seg opp i oktober, Widerøe vinner bærekraftspris og det haster med avklaring av anbud på kortbanenettet1.11.2023 09:51:16 CET | Pressemelding

Markedet Markedet i oktober holder seg stabilt. Vi ser en svak økning i antall passasjerer samtidig som at antall tilbudte seter i markedet er redusert med 3,8 prosent. Det gir forbedret kabinfaktor med to prosentpoeng samt økt enhetsinntekt i oktober. Salget fremover er stabilt. Vi ser at våre passasjerer bestiller julereisene tidligere i år enn i fjor, og de mest populære avgangene begynner allerede å fylles opp. Det betyr samtidig at det begynner å haste dersom du planlegger å fly hjem til jul. - Årets store utfartsdag er torsdag 21. desember med forventet mye trafikk også på fredag 22. desember. Juleflyene er fullere nå enn de var på samme tidspunkt i fjor og det er åpenbart at nordmenn planlegger julereisen tidligere enn foregående år, sier kommersiell direktør i Widerøe AS Christian Skaug. – Vi har fremdeles ledige seter, men jeg vil oppfordre de som allerede har bestemt seg for å reise i julen, om å bestille så raskt som mulig. De billigste billettene går først og de mest populæ

Widerøe Zero, Strawberry og Seabrokers går sammen om lansering av elektriske «helikopterfly» i Skandinavia20.10.2023 10:00:00 CEST | Pressemelding

Tidligere i år signerte Widerøe Zero en intensjonsavtale om kjøp av inntil 50 små helelektriske «helikopterfly». Nå tar de neste skritt, og med seg på laget har de fått hotellkonsernet Strawberry og infrastrukturselskapet Seabrokers Innovations. Sammen skal de utforske hvordan disse flyene kan skape fremtidens optimale transportløsning for Skandinavias mange mindre tilgjengelige steder.

Fortsatt god enhetsinntekt og økt kabinfaktor i september4.10.2023 09:00:00 CEST | Pressemelding

Beslutningen om å redusere kapasiteten i høst har vært vellykket. Totalt er antall seter redusert med 9% i forhold til 2022. Til tross for en reduksjon i antall passasjerer som reiste med Widerøe i september sammenlignet med 2022 (-7,7%), så øker kabinfaktor med 1,3 prosentpoeng. Redusert kapasitet ute i markedet øker også enhetsinntektene, noe som er helt nødvendig i dagens situasjon med generell kostnadsøkning, historisk lav kronekurs og sterk økning i avgifter.

Widerøe tildelt rammeavtale på flyreiser for Forsvaret de neste fire årene9.8.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding

Forsvaret utlyste på vårparten anbudskonkurranse på to rutepakker for rammeavtale av flytjenester i Norge og Norden. Det er nå avgjort at Widerøe har vunnet rutepakken for innlandsreiser med hovedvekt på Bergen som utgangspunkt og internt i Nord-Norge. Med oppstart 1. februar 2024 har Forsvaret og Widerøe blitt enige om et tilbud til forsvarsansatte som skal fly mellom destinasjoner i én av to utlyste rutepakker.

Etterspørselen etter innenlands flyreiser er som forventet i juni3.7.2023 09:02:54 CEST | Pressemelding

Trenden fra april og mai fortsetter. Fortsatt høy prisvekst, svak norsk krone og rekordhøy rente legger en demper på etterspørselen innenlands også i juni. Antall passasjerer er opp med 0,7 prosent i forhold til i fjor, men dette skyldes primært at passasjertallene i juni 2022 var preget av en streik blant norske flyteknikere. Den underliggende trenden fra april/mai fortsetter imidlertid inn i juni, med noe færre passasjerer enn vi så i 2022.

Widerøe Zero og Eve Air Mobility signerer intensjonsavtale for inntil 50 elektriske helikopterfly (eVTOL) med mål om lansering i Skandinavia20.6.2023 11:04:15 CEST | Pressemelding

PARIS, 19. juni 2023: Embraers Eve Air Mobility (Eve) og Widerøe Zero kunngjorde i dag utvidelsen av sitt partnerskap gjennom en intensjonsavtale for inntil 50 elektriske helikopterfly (eVTOL). Avtalen markerer en tydelig milepæl i Widerøe Zeros arbeid mot en utslippsfri luftfart, som ett av flere aktuelle nullutslippsfly for Norge.

Kraftig forverrede rammebetingelser gir en svak april for Widerøe, mens mai starter med utvidet Norwegiansamarbeid3.5.2023 09:00:00 CEST | Pressemelding

Totalmarkedet for flyreiser er for første gang ned i april sammenlignet med 2022, og antall passasjerer som fløy med Widerøe er ned 13,7 prosent sammenlignet med samme periode i 2022. Kostnadsøkninger som følge av lav kronekurs har gitt økte billettpriser hos Widerøe. Dette har påvirket etterspørselen negativt. Widerøe utvider samarbeidet med Norwegian i mai og det er nå mulig å kjøpe Widerøe i kombinasjon med Norwegian på samtlige destinasjoner, inkludert utland.
  • Siste
  • >>