United Nations Development Programme-logo

United Nations Development Programme

UNDP

FNs utviklingsprogram (UNDP) er FNs globale utviklingsprogram. Vi arbeider i mer enn 170 land for å utrydde fattigdom og redusere ulikhet og ekskludering. Vi hjelper land i deres arbeid med å utvikle godt styresett og lederskap, samarbeidsmuligheter og institusjonell kapasitet, for å kunne oppnå bærekraftig utvikling. Inkluderende vekst, bedre tjenesteytelse, bærekraftig miljø, godt styresett og sikkerhet er grunnleggende for utvikling. Vi tilbyr vår ekspertise i utviklingsspørsmål og utviklingspraksis, og vår erfaring gjennom flere tiår på landnivå, for å støtte land med å møte deres utviklingsvisjoner.

Presseinvitasjon: Unik FN-konferanse i Norge 31. Mai om demokrati og styresett25.5.2022 17:53:03 CEST | Presseinvitasjon

FNs utviklingsprogram arrangerer en unik konferanse tirsdag 31 mai med fokus på demokrati, styring og utvikling. På konferansen deltar utenriksminister Anniken Huitfeldt, toppsjefen i FNs utviklingsprogram Achim Steiner, Norad-direktør Bård Vegar Solhjell, toppsjefen i FNs befolkningsfond (UNFPA), samt politikere, akademikere og journalister. Alle er fysisk til stede på konferansen.

Norge svekker ryggraden til FNs humanitær- og utviklingsinnsats12.5.2022 17:50:23 CEST | Pressemelding

I revidert statsbudsjett foreslår regjeringen å kutte hele kjernestøtten på 440 millioner kroner til FNs utviklingsprogram (UNDP). Totalt kutter regjeringen 850 millioner kroner til FNs organisasjoner. Konsekvensen er svekket norsk respons på humanitære kriser og utviklingsutfordringer verden over. I er Norges rennommé som stabil og troverdig partner i internasjonalt utviklingsarbeid satt i spill.

UNDP