Samferdselsdepartementet

Avinor skal bygge ny lufthavn i Mo i Rana

Del

Samferdselsdepartementet mener at den beste modellen for å sikre fremdrift i arbeidet med ny flyplass i Mo i Rana er å gi Avinor i oppdrag å overta den videre prosessen med bygging av en ny lufthavn. Avinor vil få i oppdrag å gi dette arbeidet prioritet. – Det er gjort en stor innsats lokalt over mange år for å få bygget en storflyplass i Mo i Rana. Uten dette engasjementet hadde vi ikke vært her vi er i dag. Dette arbeidet vil også være viktig for Avinors videre arbeid med flyplassen. Den nye lufthavnen vil gi folk og næringsliv et bedre transporttilbud og legge til rette for utvikling av reiseliv og annen næringsvirksomhet i regionen, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Foto: Olav Heggø
Foto: Olav Heggø

I Nasjonal transportplan 2018–2029 (NTP) har regjeringen lagt opp til å bidra med 1,47 milliarder 2017-kroner til bygging av ny lufthavn i Mo i Rana i andre halvdel av planperioden, mellom 2024 og 2029. Det statlige bidraget forutsetter at et lokalt bidrag dekker de resterende utgiftene opp mot 600 millioner kroner. I NTP går det også fram at Samferdselsdepartementet skal vurdere nye gjennomføringsmodeller for utbygging og drift, blant annet offentlig-privat samarbeid (OPS), og at det tas sikte på byggestart ved bruk av lokale midler i første del av planperioden, altså før 2024. I behandlingen av NTP, og ved senere behandlinger av Samferdselsdepartementets budsjettframlegg, har Stortinget bedt om raskest mulig oppstart.

Videre prosess for bygging av flyplassen
Som en del av oppfølgingen av Nasjonal transportplan har Samferdselsdepartementet hatt dialog med det lokale selskapet Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS (PLU) og Rana kommune for å se på muligheten for å inngå en avtale om bygging og drift av ny lufthavn i Mo i Rana. Dette har imidlertid vist seg å reise store utfordringer når det gjelder statsstøtte- og anskaffelsesregelverket. For å unngå forsinkelser, har Samferdselsdepartementet kommet fram til at det vil gi Avinor i oppdrag å overta den videre prosessen med bygging av flyplassen. Det er allerede gjort store og viktige forarbeider, både gjennom Avinors forprosjekt og konsesjonssøknad og arbeidet PLU har gjort.

Lokalt næringsliv og kommunen har spilt en viktig rolle og tatt et stort ansvar i å drive fram dette prosjektet. Samferdselsdepartementet vil derfor gi Avinor i oppdrag å prioritere å forhandle fram en avtale om lokalt bidrag til ny lufthavn i Mo i Rana

 - Jeg vil berømme Polarsirkelen Lufthavnutvikling. De har gjort en god og profesjonell jobb som har brakt prosjektet mange steg nærmere realisering, sier Hareide. 

Avinor skal snarest mulig gå i gang med å oppdatere sitt eget forprosjekt fra 2015, som Avinor utarbeidet på grunnlag av et oppdrag fra Samferdselsdepartementet i 2014. Avinor blir også bedt om å innlede dialog med PLU for å nyttiggjøre seg relevante deler av PLUs forarbeid. Forutsatt at det kommer på plass en forpliktende avtale om lokal medfinansiering, vil prosjektet deretter gjennomgå en ekstern kvalitetssikring av kostnadsgrunnlaget (KS2) innenfor statens ordning for kvalitetssikring av store investeringsprosjekter i staten.

OPS-modell skal vurderes
Samferdselsdepartementet vil i samråd med Avinor vurdere om det er hensiktsmessig at Avinor lyser ut byggingen og driften av den nye lufthavnen som et OPS-prosjekt i tråd med statens OPS-rammeverk for transportsektoren.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: Olav Heggø
Foto: Olav Heggø
Last ned bilde

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Alvorleg kostnadsauke i InterCity-prosjektet Sandbukta–Moss–Såstad11.5.2021 10:48:33 CEST | Pressemelding

– På grunn av krevjande grunnforhold med store førekomstar av kvikkleire kjem det pågåande InterCity-prosjektet gjennom Moss til å bli vesentleg dyrare enn planlagt. Den sannsynlege sluttkostnaden er no på 14,9 milliardar kroner. Kostnadsramma på 17,9 milliardar kroner tek omsyn til uvisse om kostnadane i prosjektet. Det er alvorleg med ein auke i kostnadsramma på 70 prosent, men planlagde forbetringar i togtilbodet er avhengig av at prosjektet blir fullført, seier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Namsosbanen og strekninga Røste-Dokka på Valdresbanen tas ut av det nasjonale jernbanenettet11.5.2021 10:45:00 CEST | Pressemelding

– Det har ikkje vore togtrafikk på Namsosbanen og på Valdresbanen mellom Røste og Dokka på fleire år. Desse strekningane er i svært dårleg forfatning, og det er kostnadskrevjande å setje dei i køyrbar stand. Då er det betre å ta strekningane ut av det nasjonale jernbanenettet, slik at areala kan bli frigjevne til andre formål enn togtrafikk, seier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom