YS: Lakseskatten må innføres nå

-Regjeringen varsler strammere budsjetter fremover. Jeg forventer at regjeringen skjerme vanlige folk og finner nye inntektskilder. En av disse er lakseskatten som vil gi oss 7 mrd. i året, sier 1. nestleder i YS, Hans-Erik Skjæggerud.

- Vi er i en økonomisk situasjon der statsbudsjettet må strammes inn, samtidig som politikerne må finne rom til å prioritere forsvar, flyktninger, folketrygden og strømstøtte. Det bør ikke føre til dårligere velferdstjenester, eller økte skatter og avgifter for vanlige arbeidstakere. De tynges allerede av høye strømpriser og høy inflasjon. Handlingsrommet må skapes ved å øke inntektene til statskassen, uten å bruke mer oljepenger, mener  Skjæggerud.

I 2019 foreslo et offentlig utvalg, ledet av professor Karen Helene Ulltveit-Moe, å innføre grunnrenteskatt i havbruk.

- Jeg tror forslaget har bred støtte i befolkningen, men det ble dessverre parkert av sterke lobbyorganisasjoner og klaging fra laksemilliardærene, sier Skjæggerud.

- Utvalget pekte på at tillatelsene til å drive oppdrett for en stor del er tildelt gratis, eller til langt under markedsverdi. I dag er 35 prosent av oppdretten eid fra utlandet, blant annet av store konsern i Japan og på Kypros. Mye av grunnrenten forsvinner altså ut av landet, i stedet for å komme den norske befolkningen til gode. Når vi vet at lønnsomheten i havbruk er tre-fire ganger høyere enn i industrien, ja da har de råd til å bidra mer til fellesskapet enn hva de gjør nå, påpeker Skjæggerud.

Han peker på at grunnrenteskatt på kraft og olje har tjent oss godt.

- Disse næringene skaper enorme verdier, basert på naturressurser som tilhører fellesskapet, og de betaler store bidrag tilbake til nettopp dette fellesskapet. Det bør også oppdrettsnæringen gjøre, påpeker han.

Utvalget beregnet at forslaget ville gi syv milliarder kroner i ekstra inntekter til statskassen hvert eneste år.

- Syv milliarder betyr veldig mange sykehjemsplasser, lærere, politi og andre, gode formål, sier Skjæggerud.