Yrkessjåførene: Bruk refleks!

I en undersøkelse gjennomført av Yrkestrafikkforbundet svarer to av tre yrkessjåfører at de ofte opplever farlige situasjoner grunnet manglende refleksbruk. 15. oktober er refleksens dag.

Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud. Foto: Kåre Sponberg.

Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud ønsker at folk blir mer bevisst på viktigheten av refleksbruk.

- Det er 85 % større sannsynlighet for å bli sett i trafikken med refleks. En fotgjenger i mørket uten refleks gir sjåfører to sekunder til å reagere, ved bruk av refleks har den samme sjåføren åtte sekunder ekstra til å reagere. Det kan ofte gi sjåføren tid til å avverge en ulykke, uttaler Jensrud.

- Tidligere undersøkelser viser at kun fire av ti bruker refleks. Det stemmer godt med det våre medlemmer rapporterer om. De er ute og kjører tidlig og sent og mange er rystet over mangelen på sunn fornuft hos enkelte fotgjengere. Det er en yrkessjåførs verste mareritt å havne i en alvorlig ulykke. Derfor er vår soleklare oppfordring: Bruk refleks, avslutter Jensrud.

Undersøkelsen ble gjennomført i samarbeid med Netigate sommeren/høsten 2020 blant medlemmer i Yrkestrafikkforbundet. 65,91 prosent av yrkessjåførene svarer at de er enig eller helt enig i at de ofte opplever farlige situasjoner som skyldes manglende refleksbruk. Totalt besvarte 1458 bussjåfører, lastebilsjåfører og taxisjåfører spørsmålet.

Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud. Foto: Kåre Sponberg.

Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.

Korrigering - Får ikke gått på do i arbeidstiden18.11.2020 07:00:01 CETPressemelding