Yaras Birkelandspris til Rokas Sažinas

Birkelandsprisen i kjemi på 100 000 kroner tildeles Rokas Sažinas, Ph.D., for hans bidrag til å studere nye materialer til hydrogenteknologi.

Vinneren av Yaras Birkelandspris 2019, Rokas Sažinas.

Den Litauiske materialforskeren Rokas Sažinas (30) får Birkelandsprisen i kjemi for sin forskning på egenskapene til det protonledende keramiske materialet BZY. Materialet kan brukes til å lagre fornybar energi som hydrogen.

– Det var en fantastisk hyggelig overraskelse å vinne. Det er en stor ære å få en sånn anerkjennelse allerede på doktorgradsnivå. Prisen er ikke bare en motivasjon for meg personlig, men betyr også at metodene jeg har brukt vil bli videreutviklet og brukt til å finne ut nye ting fremover, sier Sažinas.

Sažinas mottar prisen på 100 000 kroner for doktorgradsavhandlingen sin, som han fullførte ved NTNU i Trondheim i 2017. Han jobber for tiden som postdoktor ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Før han skiftet til materialvitenskap, jobbet han i flere år innenfor organisk kjemi ved universitetet i Vilnius.

Birkelandsprisen deles ut årlig av Yara for et doktorgradsarbeid ved et norsk universitet, annenhver gang i kjemi og fysikk. Prisen overrekkes i forbindelse med Birkelandforelesningen på Det Norske Videnskaps-Akademi 24. september.

– I Yara er vi alltid på leting etter bedre løsninger for å produsere mer miljøvennlig, billigere, og på sikt klimanøytralt. Som en global industribedrift trenger vi unge, briljante hoder som Sažinas’. Vi gratulerer ham så mye med prisen, sier Tove Andersen, direktør for produksjon i Yara.

For å studere egenskapene til BZY, har Sažinas utviklet metoder som går på tvers av etablerte fagskiller. Resultatene tyder på at materialet tåler høyt kjemisk og mekanisk stress. Det gjør det til et lovende kandidatmaterial til å utvikle tryggere og bedre teknologi for å produsere og forbrenne hydrogen.

Juryen har lagt vekt på den høye akademiske kvaliteten på avhandlingen, betydningen for videreutvikling av bærekraftig teknologi, og hvordan de nyutviklede metodene også kan gi bedre forståelse for andre materialet.

Om Yara

Yara dyrker kunnskap for å brødfø verdens befolkning og ta vare på kloden. Vi arbeider for å oppfylle vår visjon om et samfunn bygget på̊ samarbeid, en verden uten sult, og respekt for kloden vår. For å møte disse forpliktelsene, har vi tatt ledelsen i utviklingen av digitale verktøy for presisjonslandbruk. Vi samarbeider tett med partnere i hele verdikjeden for mat for å utvikle mer klimavennlige løsninger innen plantenæring, og vi arbeider for å gjøre produksjon av mineralgjødsel mer bærekraftig. Vi har en åpen bedriftskultur som vektlegger mangfold og inkludering, som fremmer sikkerhet og integritet hos våre ansatte, leverandører, forretningspartnere og samfunnet for øvrig.

Yara ble grunnlagt i 1905 for å bøte på̊ den økende sulten i Europa. Selskapet er tilstede over hele verden med om lag 17.000 ansatte og drift i over 60 land. I 2018 hadde Yara en omsetning på̊ 12.9 milliarder USD.

Josiane Kremer
Director External Communications
Epost: josiane.kremer@yara.com

Nathalie Skovholt
Corporate Marketing Manager
Epost: nathalie.skovholt@yara.com

Vinneren av Yaras Birkelandspris 2019, Rokas Sažinas.
Rokas Sažinas
Last ned bilde
Rokas Sažinas og Nathalie Skovholt, Corporate Marketing Manager Yara International
Last ned bilde

I samarbeid med kunder og partnere dyrker Yara kunnskap for å brødfø verdens befolkning og ta vare på kloden, for å oppfylle vår visjon om et samfunn bygget på samarbeid, en verden uten sult og respekt for kloden vår. Våre løsninger for plantenæring og presisjonslandbruk øker bøndenes avlinger og produktkvalitet, med redusert miljøavtrykk. Våre miljøløsninger og industriløsninger forbedrer luftkvalitet, reduserer utslipp og er viktige ingredienser i utviklingen av en rekke andre produkter.
Vi har en åpen bedriftskultur som vektlegger mangfold og inkludering, og vi fremmer sikkerhet og integritet hos våre ansatte, leverandører, forretningspartnere og samfunnet for øvrig.

Yara ble grunnlagt i 1905 for å løse den økende sulten i Europa, og er i dag tilstede over hele verden med mer enn 16.000 ansatte og operasjon i over 60 land. I 2017 hadde Yara en omsetning på 93,8 milliarder kroner. Se www.yara.com for mer informasjon.

Følg saker fra Yara International ASA

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Yara International ASA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Yara International ASA

Lantmännen og Yara leder an mot verdens første fossilfrie verdikjede for matproduksjon13.9.2019 08:00:00 CESTPressemelding

(Stockholm, Sverige & Oslo, Norge, 13. september 2019) Lantmännen og Yara tar rollene som pionerer i omleggingen av matsystemet og etablerer et pilotprosjekt med ambisjon om å introdusere verdens første sertifiserte fossilfrie verdikjede for matproduksjon. Prosjektet vil gjøre forbrukere i stand til å redusere sitt klimaavtrykk ved å velge mat med lavere karbonutslipp.