XPENG med nytt agentnettverk – starter først i de store byene i Norge

Elbilmerket XPENG som etablerte seg i Norge i 2020 har endret forretningsstrategi i Norge. Nå er det klart at en gruppe bilforhandlere fra Tromsø i nord helt ned til Sandnes i første omgang utgjør XPENGs nye agentnettverk med både forhandlere og servicepunkter. Samtidig er det klart at XPENG Norge blir en fullverdig bilimportør med medlemskap i Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Norges Bilbransjeforbund (NBF).

En god start på et bredt og stødig nettverk over det meste av Norge

Nye XPENG G9 som ble lansert på Oslo Motorshow i fjor er omtalt som en av de mest spennende elbilnyhetene i år. Nå er det klart at denne, som er en SUV i premiumklassen, og den toppmoderne sedanen P7 som i år har fått en facelift som blant annet innebærer lengre rekkevidde, svært konkurransedyktig ladetid og enda mer premiumfølelse i interiøret, får et stødig og stort nettverk av nye agenter bestående av Bilia, Nardo Bil, Bil i Nord og Ålgårds Auto. Dette er alle kjente agenter med mye tyngde og lang erfaring.

Nye agenter bestående av svært kjente navn

XPENG går nå inn i en ny fase hvor Bil i Nord vil representere merkets nordligste agenter. Her vil merket være representert ved Bil i Nord Tromsø hvor det skal være salg, utlevering og service. I Midt-Norge er det Nardo Bil som får gleden av å kunne tilby XPENG til kundene. Her vil merket være representert ved Nardo Bil Sandmoen som ligger i den sørlige delen av Trondheim, hvor det blir fullskala salg, utlevering og service. På Vestlandet vil XPENG være representert hos to aktører. Hos Ålgårds Auto Sandnes utenfor Stavanger, og Bilia Kokstad i Bergen, som begge vil tilby salg, utlevering og service. Utover dette er det meget mulig XPENG vil komme til å bli representert ved enda flere lokasjoner. De nye agentene utgjør til sammen starten på et solid nettverk for XPENG og vil ha ulike tidspunkt for oppstart, men senest fra juni 2023. Før det vil kundene i Stavanger- og Trondheim-området få anledning til å oppleve både nye P7 facelift og G9 når de stilles ut på de lokale bilutstillingene Autopia, som avholdes henholdsvis 14.-16. april i Stavanger og 12.-14. mai i Trondheim.

Et tydeligere grep rundt hovedstadsområdet

Siden XPENG etablerte seg i Norge i 2020, har merket etablert seg med showroom i Bjørvika i Oslo, og i februar ble det åpnet et eget XPENG Service Center på Lørenskog. Showroomet i Oslo har på kort tid opplevd en enorm interesse for det nye flaggskipet G9 og også faceliften av P7 med sine attraktive oppgraderinger har ført til stor kundeinteresse. Det nye nettverket utover i Norge vil nå få gleden av å kunne tilby de samme ettertraktede modellene til kunder utover store deler av landet.

Veldig fornøyd med dekningen

Når det nye agentnettverket nå er klart og dekker store deler av landet, er smilet bredt hos Claes Persson, Managing Director hos XPENG i Norge.

• Vi vet at mange eksisterende og potensielle kunder utenfor Oslo-området har ventet på å få vite mer om vårt fremtidige agentnettverk. Hver uke får vi inn spørsmål på vår Facebook-side fra kunder som lurer på når XPENG kommer til deres område. Derfor er det utrolig moro å endelig kunne fortelle om at vi nå blir tilgjengelige hos kjente og kjære agenter over hele landet. Jobben er likevel ikke ferdig. Det kan være vi etablerer samarbeid med enda flere nye agenter i tiden fremover. Samtidig er det gledelig å informere om at vi nå er blitt fullverdige medlemmer av Bilimportørenes Landsforening og Norges Bilbransjeforbund, som sammen med våre investeringer og nye nettverk vitner om at vi har en seriøs og langsiktig satsing med XPENG i Norge. La det ikke være noen tvil om at vi har virkelige ambisjoner og at vi nå satser tungt på det norske markedet, avslutter Persson.

For eksisterende XPENG-kunder, så skal de fortsatt forholde seg til forhandleren i forhandlernettverket til XBI Norge AS, som de kjøpte sin bil av. De er juridisk ansvarlig for kunden, men Xpeng Motors Norway AS vil informere alle disse kundene i god tid før avtalen utløper om hvem de skal forholde seg til fremover.

XPENG Motors Norway

XPENG Motors er et av Kinas ledende selskaper innen smarte elektriske biler. Selskapet designer, utvikler, produserer og selger elbiler som er sømløst integrert med ny teknologi som AI og avanserte førerassistenter. XPENG har satset på en egen utviklingsavdeling og intelligent produksjon for å gi sine kunder en bedre mobilitetsopplevelse. XPENG satser på egenutviklet, komplett førerassistanse-teknologi og intelligent operativsystem i bilene samt vitale bilsystemer, inkludert drivlinje og elektrisk arkitektur. Hovedkontoret er basert i Guangzhou i Kina og er etablert med europeisk hovedkontor i Amsterdam samt dedikerte kontorer i München, København, Stockholm og Oslo. Norge var det første markedet XPENG etablerte seg i Europa, og merket har i år lansert elbilene P7 facelift og premium-SUV-en G9. XPENG skal skape smarte elektriske biler bygd på teknologi og data, og bidra til å forme fremtidens mobilitetsopplevelse. For mer informasjon, se https://xpeng.no