XPENG NorgeXPENG Norge

XPENG inngår samarbeid med Europas fremste ladetjeneste for elbiler

En avtale mellom elbilprodusenten XPENG og ladetjenesten Plugsurfing gir norske XPENG-eiere tilgang til 300 000 ladepunkter over hele Europa.

– Som en ledende elbilprodusent jobber vi kontinuerlig med å forbedre hver del av kundereisen, som inkluderer å tilby tjenester som kompletterer våre bilmodeller. Partnerskapet med Plugsurfing vil styrke vårt tilbud til alle XPENG-eiere i Norge, sier He Xiaopeng, administrende direktør og styreleder i XPENG.

– Alle som kjører en XPENG-modell med norske skilter får nå tilgang til den beste ladeløsningen på markedet. Det betyr at de kan legge ut på langturer uten noen som helst form for rekkeviddeangst, sier administrerende direktør for XPENG Motors Norway, Claes Persson.

XPENG har som mål å tilby smart og avansert teknologi i forkant av selve elbil-eierskapet. Med teknologi som XPILOT og Xmart OS programvare, konkurrerer XPENG-modeller med de beste elbilene på markedet. Samarbeidet med Plugsurfing gjenspeiler XPENGs forpliktelse til innovasjon og banebrytende teknologi ved å gi sjåførene den fremste ladeløsningen i Europa.

De første modellene fra XPENG inntok det europeiske markedet med start i Norge i 2020, etterfulgt av Sverige og Nederland tidligere i 2022. Tilbudet med Plugsurfing er begrenset kundene i Norge. I tillegg til XPENG, leverer Plugsurfing sin ladeløsning til den kinesiske bilprodusenten NIO i Norge og har langvarige partnerskap med mange europeiske bilmerker, som Volvo, Polestar, Renault og Jaguar Land Rover.

XPENG Motors er en av Kinas ledende selskaper innen smarte elektriske biler. Selskapet designer, utvikler, produserer og selger smarte elbiler som er sømløst integrert med ny teknologi som AI og avanserte førerassistenter. XPENG har satset på en egen utviklingsavdeling og intelligent produksjon for å gi sine kunder en bedre mobilitetsopplevelse. I dag jobber ca. 50 % av de over 10.000 ansatte med utvikling og intelligente løsninger. Ledende eksperter fra internett-, bil- og teknologibransjen har gått sammen i ledelsen, med et åpent tankesett og en langsiktig sektorovergripende visjon. XPENG skal skape smarte elektriske biler bygd på teknologi og data, og forme fremtidens mobilitetsopplevelse. XPENG er tilstede med egen organisasjon i Norge og har lansert elbilene G3 og P7. Norge er det første markedet i Europa hvor XPENG har etablert seg.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra XPENG Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

1024 Tech Day - Verdens første helelektriske flyvende bil tok av på direktesending25.10.2022 10:32:18 CEST | Pressemelding

XPENG 1024 Tech Day: Verdens første helelektriske flyvende bil tok av på direktesending Teknologiselskapet XPENG markerte sin 8-årsdag med å avduke verdens første helelektriske flyvende bil under selskapets årlige 1024 Tech Day i Kina i går. Tirsdag 25. oktober kl. 06.00 startet sendingen i engelsk utgave, som viser den første offentlige flyvningen av det nye kjøretøyet – i tillegg til en rekke banebrytende innovasjoner innen avansert mobilitetsteknologi. Her flyr verdens første helelektriske bil. – Vi er utrustet med betydelige ressurser innen forskning og utvikling som gjør det mulig å oppfylle forbrukernes behov med innovativ teknologi, sa He Xiaopeng, styreformann og CEO i XPENG under 2022 Tech Day. – Vi er drevet av vår visjon om å utvikle teknologi for fellesskapets beste og i takt med kundenes behov, vil fortsette med å skape tekniske gjennombrudd som setter nye standarder for industrien. Flyvende bil med ny design og funksjoner Den flyvende bilen ble vist frem med vertikal take