Wizz Air etableres i Norge: - Mangler respekt for vår arbeidslivsmodell

President i NITO Trond Markussen reagerer kraftig på uttalelsene fra sjefen i flyselskapet Wizz Air om forholdet til arbeidstakerne.

President i NITO Trond Markussen

Det ungarske flyselskapet er under etablering i Norge. Det har ikke falt i god jord hos Norges Ingeniør- og Teknologorganisasjon NITO.

- József Váradi, sjef i selskapet, sier at han ikke kommer til å forholde seg til tariffavtaler og fagforeninger. Med en slik holdning er det bare å gi ham og selskapet en kald skulder. Slik skal vi ikke ha det i Norge. Her er både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden i det store og hele enige om at godt og ryddig samarbeid er til det beste for alle.

Må anerkjenne arbeidslivsmodellen

Markussen viser til at trepartssamarbeidet er godt innarbeidet i norsk arbeidsliv.

- Når Wizz Air så tydelig går ut mot et organisert arbeidsliv, viser det at de verken har respekt eller forståelse for vår arbeidslivsmodell.

NITO mener at hvis Wizz Air ikke anerkjenner trepartssamarbeidet og de etablerte spillereglene i norsk arbeidsliv, trenger de ikke å etablere seg i Norge.

- Vi har besluttet at NITOs ansatte ikke skal bruke dette selskapet til jobbreiser, og heller ikke de tillitsvalgte når reisen er betalt av NITO. Samtidig ber vi våre medlemmer om å stille seg spørsmålet om de ville akseptert en arbeidsgiver som ikke ønsker fagforeninger velkommen slik Wizz Air legger opp til, sier Markussen.

President i NITO Trond Markussen

NITO er Norges største organisasjon for ingeniører og teknologer med over 91 000 medlemmer. NITO organiserer ingeniører og teknologer med høgskole-/universitetsutdanning eller tilsvarende kompetanse.

Frykter framtidig mangel på bioingeniører8.10.2020 10:45:31 CESTPressemelding

NITO mener at regjeringen fortsatt mangler et langsiktig perspektivet på bemanning i helsetjenesten og etterlyser at dette adresseres i statsbudsjettet. - Koronapandemien har vist hvor viktig det er å ha tilstrekkelig kapasitet i alle ledd i helsetjenesten. Bioingeniørene er en sentral del av helseberedskapen, og vi har over flere år formidlet en bekymring om framtidig mangel på denne faggruppen, sier presidenten i NITO.