Vy får tildelt togtilbudet på hele Østlandet

I fjor vår fikk Jernbanedirektoratet i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å direktetildele persontogtrafikken på Østlandet. Jernbanedirektoratet har forhandlet med Vy og Flytoget, og har nå konkludert med at Vy hadde det beste tilbudet.
– Avtalen gjelder for ti år, og vil over tid gi et bedre tilbud til passasjerene på hele Østlandet. Både Flytoget og Vy har levert solide og godt gjennomarbeidede tilbud, og vi har hatt konstruktive og gode forhandlinger underveis, sier Sletta.
Lavest pris ga størst utslag
Tilbudene fra Vy og Flytoget ble vurdert i forhold til kundetilfredshet, rutetilbud og pålitelighet, i tillegg til kostnader for staten, gjennomføringsrisiko og effektiv utnyttelse av infrastruktur. Trafikken på Østlandet er fordelt på to avtaler: Østlandet 1 og Østlandet 2. Flytoget ble invitert til å forhandle om Østlandet 2, mens Vy først ble invitert til å forhandle om Østlandet 1 og senere om begge avtalene samlet.
Begge selskapene skårer høyt på kvalitet, pålitelighet og kundetilfredshet, mens Vys tilbud om begge avtalene var det billigste. Vy ble også vurdert som det beste alternativet med tanke på risiko for en god gjennomføring.
– Vys tilbud for hele Østlandet var rundt én milliard kroner lavere enn summen av tilbudene fra Vy og Flytoget for henholdsvis Østlandet 1 og Østlandet 2. Flytoget kom bedre ut på noen parametre, men pris ble utslagsgivende, sier Sletta.
Fakta
- Jernbanedirektoratet har som oppgave å inngå avtaler om kjøp av persontrafikk på vegne av staten.
- I mars 2022 fikk Jernbanedirektoratet i oppdrag å gjennomføre en direktetildeling av persontrafikken på Østlandet, fordelt på to avtaler: Østlandet 1 og Østlandet 2.
- Direktetildelingen skal bidra til fem mål:
- Mer fornøyde kunder
- Flere reisende
- Bedre kapasitetsutnyttelse, rutetilbud og pålitelighet
- Effektiv drift og lavere statlig vederlag
- En koordinert del av et helhetlig transportsystem
- Samferdselsdepartementet har i mandatet til Jernbanedirektoratet gitt følgende rammer:
- Tildelingen av de to avtalene skal gå til Vygruppen eller Flytoget, eller Vygruppen samlet.
- Vygruppen skal inviteres til å gi et samlet tilbud på begge avtalene (Ø1 og Ø2).
- Jernbanedirektoratet har gjennomført følgende forhandlinger:
- Østlandet 1: Vygruppen
- Østlandet 2: Flytoget
- Samlet tildeling for hele Østlandet: Vygruppen
- Jernbanedirektoratet har vurdert tilbudene etter følgende kriterier:
- Kundetilfredshet, kvalitet og omdømme
- Økonomi
- Gjennomføringsrisiko
- Kapasitetsutnyttelse av infrastrukturen
- Gjennomføring av forhandlingsprosessen
- Jernbanedirektoratet har vurdert at Vygruppens samlede tilbud er best, og vil gå i sluttforhandlinger med Vygruppen om en direktetildeling av persontogtilbudet på Østlandet.
Kontakter
Ruth Høyland JønsrudKommunikasjonsdirektørJernbanedirektoratet
Tel:95 18 31 08ruth.jonsrud@jernbanedirektoratet.noBilder
Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Stabil kundetilfredshet – tross problemer i sommertrafikken26.9.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
Til tross for en sommer preget av både planlagte og uforutsette brudd i togtrafikken, viser en fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet at passasjerenes tilfredshet holder seg stabil.
Marit Rønning er ny fungerende jernbanedirektør24.9.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Onsdag 24. september tiltrer Marit Rønning som fungerende jernbanedirektør og skal lede Jernbanedirektoratet fram til ny direktør er tilsatt.
Togpassasjerene i Midt- og Nord-Norge er landets mest fornøyde26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på SJ Nords linjer er de mest fornøyde i landet. Selskapet får 86 av 100 poeng av kundene, en oppgang fra første kvartal.
Bedre punktlighet ga mer fornøyde passasjerer på Østlandet26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Østlandet er mer fornøyde enn i fjor. Vygruppen, som kjører togene på Østlandet, får nesten 80 av 100 poeng fra passasjerene. Økningen skyldes i stor grad bedre punktligheten.
Solid oppgang i passasjerenes tilfredshet på Sørlandsbanen26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Sørlandsbanen er mer fornøyde med reisen. De gir Go Ahead 81 av 100 poeng, en økning på 4 poeng fra samme periode i fjor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom


