VW Polo med fem stjerner i ny sikkerhetstest

Volkswagen nye Polo får toppkarakterer på sikkerhetstest hos anerkjente Euro NCAP. – Volkswagenkunder er svært opptatt av sikkerhet. Derfor er det gledelig at ekspertene gir oss toppkarakter i nok en sikkerhetstest, sier Volkswagen-direktør Harald Edvardsen-Eibak.

Siden første generasjon Polo ble lansert i 1975, har modell vært viktig for Volkswagen. I høst lanserte den tyske bilprodusenten en oppgradert utgave av bilen som har solgt godt i Norge i flere tiår.

Ekspertene i anerkjente Euro NCAP har gjennom 25 år foretatt sikkerhetstester av samtlige modeller fra bilprodusentene. VW Polo får fem av fem stjerner på deres sikkerhetsgjennomgang.

Basert på krasjtestresultatene og vurderingen av muligheten til raskt å kunne redde passasjerene, oppnådde Polo 94 prosent av de tilgjengelige poengene for beskyttelse av sjåfør og voksne passasjerer.

Polo scorer høyt på sikkerhet blant annet fordi bilen er utstyrt med senterairbag mellom forsetene, som reduserer – eller i beste fall unngår – kontakten mellom fører og passasjer ved en sidekollisjon.

Reduserer risiko for nakkeskader
Hodestøtten i bilene bidrar også til å redusere risikoen for nakkeskader ved en eventuell kollisjon.

- Polo er en bil som gjennom flere tiår har gledet mange nordmenn. At vi nok en gang får toppscore på en anerkjent sikkerhetstest, viser at det går an å bygge rimelige biler som likevel er blant de beste i klassen hva gjelder sikkerhet, sier Norges-direktør i Volkswagen Harald Edvardsen-Eibak.

Nye Polo leveres med flere førerhjelpsystemer som gjør kjøreturen tryggere for både sjåfør og passasjer. «IQ.DRIVE Travel Assist» er standard. Bilene leveres også med blant annet «Lane Assist», «Front Assist» med nødbremsfunksjon under 30 km/h, fotgjenger- og syklistgjenkjennelse, tretthetsvarsel og adaptiv cruisekontroll (ACC).

Førerhjelpsystemene kan også utvides med en førerassistentpakke som inneholder «Lane Assist» med blindsonevarsel, automatisk parkeringshjelp, trafikkskiltgjenkjenning (i kombinasjon med «Discover Media»-navigasjon) og «Pre-Crash»-kollisjonsbeskyttelse for forsete- og baksetepassasjerer.