Volkswagengruppen forplikter leverandører til bærekraft
- Bærekraftrangering av leverandører blir innført fra 1. juli 2019
- Fokus er risiko innen områdene menneskerettigheter, miljøvern og korrupsjon
– Vi er overbevist om at et bærekraftig nettverk av leverandører er en garanti for forretningssuksess i det lange løp. Bærekraft blir en avgjørende businessfaktor, sier dr. Stefan Sommer, styremedlem med ansvar for komponenter og innkjøp hos Volkswagen.
Bærekraften vurderes i første omgang på bakgrunn av et spørreskjema og medfølgende dokumentasjon av de aktuelle forholdene. Svarene og dokumentene vurderes av en kvalifisert tredjepart. Ved tvil blir det foretatt kontroller på stedet. Avdekkes det mislighold innen miljø, sosiale forhold eller korrupsjon, vil det føre til at kontraktene avsluttes.
Om gjennomføringen av disse standardene i en ofte lang og forgrenet leverandørkjede sier Hiltrud D. Werner, styremedlem med ansvar for integritet og jus: – Vi er bevisst vårt ansvar for trinnene i leverandørkjeden. Et krav om bærekraftstandarder og integritet er bare mulig å få til med våre direkte forretningspartnere. Derfor benytter vi denne rangeringen av leverandører som et prioriteringspunkt, slik at våre kontraktspartnere bruker våre krav videre overfor sine partnere.
Kravene om bærekraft er beskrevet i den nye «Code of Conduct» for forretningspartnere, som er bindende for alle selskap i leverandørkjeden. Her refereres det til respekt for menneskerettigheter, krav til HMS, miljøvern og kampen mot korrupsjon.
I nesten ett år har Volkswagengruppen forberedt sine forretningspartnere på denne bærekraftrangeringen med informasjon, møter og workshops. Nå blir det gjennomført trinnvis for de respektive merkene og regionene. For fremtiden er det også planlagt å inkludere CO2-utslipp i denne rangeringen, og inkludere det i tildelingsprosesser. Dette er en del av dekarboniseringen i Volkswagengruppen.
Nøkkelord
Kontakter
Anita SvanesKommunikasjonssjef
Tel:+ 47 995 69 660 / +47 240 33 300anita.svanes@moller.noLenker
- https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-group-commits-suppliers-to-sustainability-5122
- http://www.vwgroupsupply.com/one-kbp-pub/media/shared_media/documents_1/nachhaltigkeit/brochure__volkswagen_group_requirements_regarding_sustainability_in_its_relationships_with_business_partners__code_of_conduct_fo/2019_coc_geschaeftspartner_final.pdf
- http://www.vwgroupsupply.com/one-kbp-pub/de/kbp_public/information/nachhaltigkeit_neu_pub_2019/basicpage_for_general_pages__html_10.html
- http://www.vwgroupsupply.com/one-kbp-pub/en/kbp_public/information/nachhaltigkeit_neu_pub_2019/interview_dr_sommer/basicpage_for_general_pages__html_11.html
Om Volkswagen
Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for niende året på rad i 2018. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.
Besøk oss gjerne på:
https://www.volkswagen.no/no.html
https://moller.no/no/nyhetsrom
Følg pressemeldinger fra Volkswagen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen
En ID. for alle: Volkswagen ID. EVERY1 viser fremtiden for elektriske småbiler5.3.2025 19:01:37 CET | Pressemelding
Verdenspremieren på konseptbilen ID. EVERY1 viser hva markedet har i vente når den produksjonsklare utgaven kommer i 2027. Ambisjonen er en startpris på under 20.000 euro.
Modell-offensiv fra Volkswagen26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Med en helt ny ID.3-utgave til under 300.000 kroner, billigere innstegsmodell av ID.4 og nye utstyrsvarianter av ID.4 og ID.5 GTX, går Volkswagen offensivt til verks for å tiltrekke seg enda flere kunder. – Dette gjør at noen av Norges mest populære bilmodeller blir enda mer attraktive, sier Sølve Kværn.
Anne og Nicholas vant hver sin Volkswagen ID.76.9.2024 15:05:00 CEST | Pressemelding
Over 17.000 deltakere har til sammen gått mer enn 90 runder rundt jorda for å vinne Volkswagen ID.7. Av de 5.721 deltakere som fullførte de 613 kilometerne som måtte til for å kunne vinne en bil, var det Anne Flemsæterhaug Waagan og Nicholas Winsnes som vant hver sin bil.
ID.3 GTX viderefører arven etter GTI19.8.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
I dag starter salget av sportslige Volkswagen ID.3 GTX. Bilen har 600 kilometers rekkevidde, kan leveres i en «Performance»-utgave slik som forgjengeren Golf GTI med inntil 326 hestekrefter, og koster fra 481.900 kroner.
I dag starter salget av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn med firehjulstrekk8.7.2024 16:40:00 CEST | Pressemelding
Nå kan Volkswagen ID.7 bestilles som GTX stasjonsvogn med 4MOTION firehjulstrekk, og prisene starter fra 579.400,- kroner. – Dette er et svært attraktivt tilbud som vi tror norske kunder vil sette stor pris på. Vi tror ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet igjen, sier Sølve Kværn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom