Volkswagen Way to ZERO - Prosjekt Trinity
På Volkswagens digitale konferanse "Way to ZERO" i Berlin den 29. april, var prosjekt Trinity et av temaene. Oppsummert står prosjektet for lang rekkevidde, ekstremt korte ladetider og revolusjonerende produksjon.

- Trinity blir essensen av strategien ACCELERATE
- Forretningsmodell 2.0 skal generere inntekter gjennom hele modellens livsløp
- En ny standard for rekkevidde, ladehastighet og digitalisering
- Med serieproduksjonen blir fabrikken i Wolfsburg til et utstillingsvindu for innovative og nettbaserte produksjonsprosesser
Prosjektnavnet Trinity kommer fra «Trinitas» på latin, og betyr treenighet. Følgelig består Trinity av tre ulike temaer: En nyutviklet elbilplattform med «state-of-the-art»-programvare, forenkling av modellstrukturen, og nettbasert og intelligent produksjon i fabrikken i Wolfsburg.
– Trinity representerer essensen i vår ACCELERATE-strategi. Den er et fyrtårn, og vår drømmebil med tanke på programvare, sier Ralf Brandstätter, direktør i Volkswagen. Den nyutviklede elbilarkitekturen vil sette nye standarder for rekkevidde, ladehastighet («lader like raskt som å tanke»), og digitalisering.
I tillegg vil Trinity gjøre autonom kjøring mulig for mange mennesker. Til produksjonsstart i 2026 vil den allerede være på «Level 2+», men den vil være teknisk forberedt for «Level 4».
– Vi utnytter våre skaleringseffekter for å gjøre autonom kjøring tilgjengelig for mange mennesker, og bygger opp et lærende nettverk der våre biler kontinuerlig utveksler data. For eksempel om trafikksituasjonen, hinder i veien, eller ulykker, sier Brandstätter.
Trinity vil spare tid i hverdagen, og dermed redusere stress. Etter en langtur på motorveien, kommer du utvilt frem til destinasjonen. Her kan du nemlig la deg bli kjørt – om det er på vei til ferie, eller til arbeid. – Trinity blir dermed en form for tidsmaskin for kundene våre, sier Brandstätter.
Til produksjonen av seriemodellen blir fabrikken i Wolfsburg bygget om til å bli et utstillingsvindu for innovative og nettbaserte produksjonsprosesser.
– Vi vil tenke helt nytt, både om og rundt bilene våre, og innføre revolusjonære tilnærminger. Digitalisering, automatisering og lettvektskonstruksjon spiller en viktig rolle her, fortsetter Brandstätter.
Kommende bilmodeller som Trinity vil bli produsert i atskillig færre varianter. «Hardwaren» blir langt på vei enhetlig. Bilene vil da i praksis være forberedt for alle funksjoner, som kundene kan kjøpe eller abonnere på «on demand», via bilens digitale økosystem. Kompleksiteten i produksjonen avtar dermed betydelig.
Gjennom videreutviklingen av bilen som programvarebasert produkt, legger Volkswagen grunnlaget for nye, databaserte forretningsmodeller. Inngangsbilletten til individuell mobilitet blir samtidig lavere gjennom attraktive kundepakker. På denne måten vil Volkswagen åpne for nye inntektsmuligheter gjennom bilens brukstid – for eksempel lade- og energitjenester, og programvarebaserte funksjoner – inklusive muligheten for autonom kjøring, som kundene kan bestille ved behov.
– I framtiden vil den individuelle konfigureringen av en bil ikke skje ved bestilling, i form av fabrikkmontert utstyr, men gjennom funksjoner som kunden når som helst kan bestille via bilens digitale økosystem, avslutter Brandstätter.
Nøkkelord
Kontakter
Anita SvanesKommunikasjonssjef
Tel:+ 47 995 69 660 / +47 240 33 300anita.svanes@moller.noBilder


Lenker
Om Volkswagen
Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for ellevte året på rad i 2020. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.
Besøk oss gjerne på:
https://www.volkswagen.no/no.html
https://moller.no/no/nyhetsrom
Følg pressemeldinger fra Volkswagen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen
Verdenspremiere på ID. AERO: Den første helelektriske sedanen i ID.-familien27.6.2022 14:00:00 CEST | Pressemelding
Volkswagen viser i dag frem konseptutgaven av den helelektriske sedan-modellen ID. AERO. Produksjonsutgaven av bilen kan dukke opp på norske veier allerede neste år.
VW Polo med fem stjerner i ny sikkerhetstest11.4.2022 10:25:07 CEST | Pressemelding
Volkswagen nye Polo får toppkarakterer på sikkerhetstest hos anerkjente Euro NCAP. – Volkswagenkunder er svært opptatt av sikkerhet. Derfor er det gledelig at ekspertene gir oss toppkarakter i nok en sikkerhetstest, sier Volkswagen-direktør Harald Edvardsen-Eibak.
«Nye» T-Roc R er en prisgunstig sport-SUV25.3.2022 11:45:56 CET | Pressemelding
Volkswagen åpner nå salget av oppgradert T-Roc R. Prisen starter på kr 605.800 ekskl. frakt og leveringsomkostninger.
Volkswagen med oppdatert programvare i nye ID.-modeller21.3.2022 15:10:04 CET | Pressemelding
Alle nye ID.-modeller fra Volkswagen skal bygges med oppdatert programvare. Det skal gi bilene nye og oppgraderte funksjoner. Blant annet vil bilene kunne parkere seg selv.
Nå er produksjonen av ID.5 i gang28.1.2022 10:13:56 CET | Pressemelding
Denne uken startet Volkswagen produksjonen av ID.5 og ID.5 GTX ved deres toppmoderne elbilfabrikken i Zwickau. Om få måneder ruller de første bilene ut på norske veier.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom