Volkswagen Way to ZERO - Prosjekt Trinity
- Trinity blir essensen av strategien ACCELERATE
- Forretningsmodell 2.0 skal generere inntekter gjennom hele modellens livsløp
- En ny standard for rekkevidde, ladehastighet og digitalisering
- Med serieproduksjonen blir fabrikken i Wolfsburg til et utstillingsvindu for innovative og nettbaserte produksjonsprosesser
Prosjektnavnet Trinity kommer fra «Trinitas» på latin, og betyr treenighet. Følgelig består Trinity av tre ulike temaer: En nyutviklet elbilplattform med «state-of-the-art»-programvare, forenkling av modellstrukturen, og nettbasert og intelligent produksjon i fabrikken i Wolfsburg.
– Trinity representerer essensen i vår ACCELERATE-strategi. Den er et fyrtårn, og vår drømmebil med tanke på programvare, sier Ralf Brandstätter, direktør i Volkswagen. Den nyutviklede elbilarkitekturen vil sette nye standarder for rekkevidde, ladehastighet («lader like raskt som å tanke»), og digitalisering.
I tillegg vil Trinity gjøre autonom kjøring mulig for mange mennesker. Til produksjonsstart i 2026 vil den allerede være på «Level 2+», men den vil være teknisk forberedt for «Level 4».
– Vi utnytter våre skaleringseffekter for å gjøre autonom kjøring tilgjengelig for mange mennesker, og bygger opp et lærende nettverk der våre biler kontinuerlig utveksler data. For eksempel om trafikksituasjonen, hinder i veien, eller ulykker, sier Brandstätter.
Trinity vil spare tid i hverdagen, og dermed redusere stress. Etter en langtur på motorveien, kommer du utvilt frem til destinasjonen. Her kan du nemlig la deg bli kjørt – om det er på vei til ferie, eller til arbeid. – Trinity blir dermed en form for tidsmaskin for kundene våre, sier Brandstätter.
Til produksjonen av seriemodellen blir fabrikken i Wolfsburg bygget om til å bli et utstillingsvindu for innovative og nettbaserte produksjonsprosesser.
– Vi vil tenke helt nytt, både om og rundt bilene våre, og innføre revolusjonære tilnærminger. Digitalisering, automatisering og lettvektskonstruksjon spiller en viktig rolle her, fortsetter Brandstätter.
Kommende bilmodeller som Trinity vil bli produsert i atskillig færre varianter. «Hardwaren» blir langt på vei enhetlig. Bilene vil da i praksis være forberedt for alle funksjoner, som kundene kan kjøpe eller abonnere på «on demand», via bilens digitale økosystem. Kompleksiteten i produksjonen avtar dermed betydelig.
Gjennom videreutviklingen av bilen som programvarebasert produkt, legger Volkswagen grunnlaget for nye, databaserte forretningsmodeller. Inngangsbilletten til individuell mobilitet blir samtidig lavere gjennom attraktive kundepakker. På denne måten vil Volkswagen åpne for nye inntektsmuligheter gjennom bilens brukstid – for eksempel lade- og energitjenester, og programvarebaserte funksjoner – inklusive muligheten for autonom kjøring, som kundene kan bestille ved behov.
– I framtiden vil den individuelle konfigureringen av en bil ikke skje ved bestilling, i form av fabrikkmontert utstyr, men gjennom funksjoner som kunden når som helst kan bestille via bilens digitale økosystem, avslutter Brandstätter.
Nøkkelord
Kontakter
Anita SvanesKommunikasjonssjef
Tel:+ 47 995 69 660 / +47 240 33 300anita.svanes@moller.noBilder
Lenker
Om Volkswagen
Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for ellevte året på rad i 2020. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.
Besøk oss gjerne på:
https://www.volkswagen.no/no.html
https://moller.no/no/nyhetsrom
Følg pressemeldinger fra Volkswagen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen
Verdenspremiere: Volkswagen ID.7 GTX stasjonsvogn13.3.2024 18:15:00 CET | Pressemelding
I dag har duken blitt dratt av toppmodellen til Volkswagens romslige familiebil ID.7 stasjonsvogn. GTX-versjonen av bilen kombinerer lang rekkevidde, rask ladehastighet, høy effekt og 4MOTION firehjulstrekk.
Prisen er klar - nå kan du bestille Volkswagen ID.7 stasjonsvogn7.3.2024 12:33:16 CET | Pressemelding
Salget av den helelektriske stasjonsvognen Volkswagen ID.7 åpner i dag, med en fra-pris på kroner 554.700. – Med vår første elektriske stasjonsvogn tilbyr vi kundene våre masse plass og lang rekkevidde til folkelige priser – og det er akkurat her Volkswagen skal være, sier Sølve Kværn.
Verdenspremiere for Volkswagen ID.7 stasjonsvogn19.2.2024 18:05:00 CET | Pressemelding
Neste medlem av den helelektriske Volkswagen ID.-familien er den romslige stasjonsvognutgaven av ID.7. – Dette er en av de første store, fullelektriske stasjonsvognene på markedet, som vil bidra til at enda flere tar steget til helelektriske biler. ID.7 er en modell vi forventer å selge betydelige volumer av, sier Ulf Tore Hekneby.
Dahles Auto Sarpsborg er årets Volkswagen personbil-forhandler31.1.2024 10:58:30 CET | Pressemelding
Dahles Auto Sarpsborg er kåret til årets Volkswagen personbil-forhandler for 2023. – Et bunnsolid lag som leverer på alle parametere, og dermed vinner i knallhard konkurranse fra 72 andre kompetente Volkswagen-forhandlere, sier Ulf Tore Hekneby. – Lagseier deluxe, sier daglig leder Magnus Ingebrigtsen.
Ren elbilportefølje skal ta Volkswagen til topps igjen2.1.2024 14:16:58 CET | Pressemelding
Etter mange år på topp, har Volkswagen mistet plassen som Norges mest kjøpte personbilmerke. Nå tar merket fatt på 2024 med nye priser, utelukkende elbiler i porteføljen og ambisjoner om å ta tilbake førsteplassen. – Vi har Norges beste, elektriske modellportefølje, folkelige priser og et svært kompetent forhandlernett nærme kunder over hele landet. Vi har alle forutsetninger for å ta tilbake førsteplassen, sier Ulf Tore Hekneby.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom