Volkswagen

Volkswagen Way to ZERO - Prosjekt Trinity

Del

På Volkswagens digitale konferanse "Way to ZERO" i Berlin den 29. april, var prosjekt Trinity et av temaene. Oppsummert står prosjektet for lang rekkevidde, ekstremt korte ladetider og revolusjonerende produksjon.

Skisse for Project Trinity
Skisse for Project Trinity
  • Trinity blir essensen av strategien ACCELERATE
  • Forretningsmodell 2.0 skal generere inntekter gjennom hele modellens livsløp
  • En ny standard for rekkevidde, ladehastighet og digitalisering
  • Med serieproduksjonen blir fabrikken i Wolfsburg til et utstillingsvindu for innovative og nettbaserte produksjonsprosesser

Prosjektnavnet Trinity kommer fra «Trinitas» på latin, og betyr treenighet. Følgelig består Trinity av tre ulike temaer: En nyutviklet elbilplattform med «state-of-the-art»-programvare, forenkling av modellstrukturen, og nettbasert og intelligent produksjon i fabrikken i Wolfsburg.

– Trinity representerer essensen i vår ACCELERATE-strategi. Den er et fyrtårn, og vår drømmebil med tanke på programvare, sier Ralf Brandstätter, direktør i Volkswagen. Den nyutviklede elbilarkitekturen vil sette nye standarder for rekkevidde, ladehastighet («lader like raskt som å tanke»), og digitalisering.

I tillegg vil Trinity gjøre autonom kjøring mulig for mange mennesker. Til produksjonsstart i 2026 vil den allerede være på «Level 2+», men den vil være teknisk forberedt for «Level 4».

– Vi utnytter våre skaleringseffekter for å gjøre autonom kjøring tilgjengelig for mange mennesker, og bygger opp et lærende nettverk der våre biler kontinuerlig utveksler data. For eksempel om trafikksituasjonen, hinder i veien, eller ulykker, sier Brandstätter.

Trinity vil spare tid i hverdagen, og dermed redusere stress. Etter en langtur på motorveien, kommer du utvilt frem til destinasjonen. Her kan du nemlig la deg bli kjørt – om det er på vei til ferie, eller til arbeid. – Trinity blir dermed en form for tidsmaskin for kundene våre, sier Brandstätter.

Til produksjonen av seriemodellen blir fabrikken i Wolfsburg bygget om til å bli et utstillingsvindu for innovative og nettbaserte produksjonsprosesser.

– Vi vil tenke helt nytt, både om og rundt bilene våre, og innføre revolusjonære tilnærminger. Digitalisering, automatisering og lettvektskonstruksjon spiller en viktig rolle her, fortsetter Brandstätter.

Kommende bilmodeller som Trinity vil bli produsert i atskillig færre varianter. «Hardwaren» blir langt på vei enhetlig. Bilene vil da i praksis være forberedt for alle funksjoner, som kundene kan kjøpe eller abonnere på «on demand», via bilens digitale økosystem. Kompleksiteten i produksjonen avtar dermed betydelig.

Gjennom videreutviklingen av bilen som programvarebasert produkt, legger Volkswagen grunnlaget for nye, databaserte forretningsmodeller. Inngangsbilletten til individuell mobilitet blir samtidig lavere gjennom attraktive kundepakker. På denne måten vil Volkswagen åpne for nye inntektsmuligheter gjennom bilens brukstid – for eksempel lade- og energitjenester, og programvarebaserte funksjoner – inklusive muligheten for autonom kjøring, som kundene kan bestille ved behov.

– I framtiden vil den individuelle konfigureringen av en bil ikke skje ved bestilling, i form av fabrikkmontert utstyr, men gjennom funksjoner som kunden når som helst kan bestille via bilens digitale økosystem, avslutter Brandstätter.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Skisse for Project Trinity
Skisse for Project Trinity
Last ned bilde
Ralf Brandstätter, direktør Volkswagen, innledet Volkswagens konferanse "way to ZERO"
Ralf Brandstätter, direktør Volkswagen, innledet Volkswagens konferanse "way to ZERO"
Last ned bilde

Lenker

Om Volkswagen

Volkswagen
Volkswagen
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.volkswagen.no

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for ellevte året på rad i 2020. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.

Besøk oss gjerne på:

https://www.volkswagen.no/no.html

https://moller.no/no/nyhetsrom

https://www.volkswagen-newsroom.com/en

https://www.volkswagenag.com/

Følg pressemeldinger fra Volkswagen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Volkswagen

Utvidet ladetilbud til norske ID.-kunder gjennom partnerskap med Recharge (tidligere Fortum Charge & Drive) og BKK/ Lyse11.5.2021 07:08:57 CEST | Pressemelding

Gjennom partnerskap med Recharge (tidligere Fortum Charge & Drive) og BKK/Lyse vil ID.-kundene få tilgang til et ladenettverk med mer enn 2300 hurtigladere (både AC og DC) i Norge. Siden Recharge er Nordens største, åpne ladenettverk vil kundene også få tilgang til Recharge ladere i både Sverige og Finland. Recharge (tidligere Fortum Charge & Drive) og BKK/Lyse har til sammen nærmere 1300 DC hurtig- og lynladere i Norge og mange flere vil etableres i løpet av 2021. – Dette er et kjærkomment tillegg til Volkswagens eksisterende partnerskap med Ionity gjennom «We Charge»-tjenesten, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge. Avtalene mellom Elli og de to ladeoperatørene Recharge og BKK/ Lyse ble signert i mars 2021. Elli er et selskap i Volkswagengruppen, som eier og administrerer ladetjenesten «We Charge». Gjennom partnerskap med både Ionity, Recharge og BKK/ Lyse vil «We Charge» tilby et stort antall ladepunkt med stor dekningsgrad over hele Norge. – Vi er stolt over

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom