Volkswagen Way to ZERO - Prosjekt Trinity

På Volkswagens digitale konferanse "Way to ZERO" i Berlin den 29. april, var prosjekt Trinity et av temaene. Oppsummert står prosjektet for lang rekkevidde, ekstremt korte ladetider og revolusjonerende produksjon.
Skisse for Project Trinity
  • Trinity blir essensen av strategien ACCELERATE
  • Forretningsmodell 2.0 skal generere inntekter gjennom hele modellens livsløp
  • En ny standard for rekkevidde, ladehastighet og digitalisering
  • Med serieproduksjonen blir fabrikken i Wolfsburg til et utstillingsvindu for innovative og nettbaserte produksjonsprosesser

Prosjektnavnet Trinity kommer fra «Trinitas» på latin, og betyr treenighet. Følgelig består Trinity av tre ulike temaer: En nyutviklet elbilplattform med «state-of-the-art»-programvare, forenkling av modellstrukturen, og nettbasert og intelligent produksjon i fabrikken i Wolfsburg.

– Trinity representerer essensen i vår ACCELERATE-strategi. Den er et fyrtårn, og vår drømmebil med tanke på programvare, sier Ralf Brandstätter, direktør i Volkswagen. Den nyutviklede elbilarkitekturen vil sette nye standarder for rekkevidde, ladehastighet («lader like raskt som å tanke»), og digitalisering.

I tillegg vil Trinity gjøre autonom kjøring mulig for mange mennesker. Til produksjonsstart i 2026 vil den allerede være på «Level 2+», men den vil være teknisk forberedt for «Level 4».

– Vi utnytter våre skaleringseffekter for å gjøre autonom kjøring tilgjengelig for mange mennesker, og bygger opp et lærende nettverk der våre biler kontinuerlig utveksler data. For eksempel om trafikksituasjonen, hinder i veien, eller ulykker, sier Brandstätter.

Trinity vil spare tid i hverdagen, og dermed redusere stress. Etter en langtur på motorveien, kommer du utvilt frem til destinasjonen. Her kan du nemlig la deg bli kjørt – om det er på vei til ferie, eller til arbeid. – Trinity blir dermed en form for tidsmaskin for kundene våre, sier Brandstätter.

Til produksjonen av seriemodellen blir fabrikken i Wolfsburg bygget om til å bli et utstillingsvindu for innovative og nettbaserte produksjonsprosesser.

– Vi vil tenke helt nytt, både om og rundt bilene våre, og innføre revolusjonære tilnærminger. Digitalisering, automatisering og lettvektskonstruksjon spiller en viktig rolle her, fortsetter Brandstätter.

Kommende bilmodeller som Trinity vil bli produsert i atskillig færre varianter. «Hardwaren» blir langt på vei enhetlig. Bilene vil da i praksis være forberedt for alle funksjoner, som kundene kan kjøpe eller abonnere på «on demand», via bilens digitale økosystem. Kompleksiteten i produksjonen avtar dermed betydelig.

Gjennom videreutviklingen av bilen som programvarebasert produkt, legger Volkswagen grunnlaget for nye, databaserte forretningsmodeller. Inngangsbilletten til individuell mobilitet blir samtidig lavere gjennom attraktive kundepakker. På denne måten vil Volkswagen åpne for nye inntektsmuligheter gjennom bilens brukstid – for eksempel lade- og energitjenester, og programvarebaserte funksjoner – inklusive muligheten for autonom kjøring, som kundene kan bestille ved behov.

– I framtiden vil den individuelle konfigureringen av en bil ikke skje ved bestilling, i form av fabrikkmontert utstyr, men gjennom funksjoner som kunden når som helst kan bestille via bilens digitale økosystem, avslutter Brandstätter.

Skisse for Project Trinity
Ralf Brandstätter, direktør Volkswagen, innledet Volkswagens konferanse "way to ZERO"