Volkswagen starter produksjonen av ID.4

Den elektriske offensiven til Volkswagen fortsetter: Serieproduksjonen av ID.4 er i gang, og verdenspremieren blir i slutten av september. Med dette understreker Volkswagen sin ambisjon om å bli verdensledende på elektrisk mobilitet.
Ralf Brandstätter, direktør Volkswagen
  • Etter ID.3, begynner nå serieproduksjonen av den andre modellen i ID.-familien i Zwickau
  • Den første elektriske SUV-en fra Volkswagen blir produsert karbonnøytralt

– Med ID.4 utvider Volkswagen sitt tilbud med en elektrisk bil i det segmentet som vokser raskest i verden: klassen for de kompakte SUV-ene, sier Ralf Brandstätter, direktør for Volkswagen.

Etter ID.3 er dette den andre bilen på den modulære elektriske plattformen (MEB). Bilen skal bygges og selges i Europa, men senere også i Kina og USA.

– På denne måten skalerer vi MEB-plattformen for hele verden, og skaffer det bedriftsøkonomiske grunnlaget for suksessen til ID.-familien vår, forsetter Brandstätter.

Holder tidsplanen

Thomas Ulbrich, Volkswagens ansvarlige for e-mobilitet, forteller at Volkswagens endring mot e-mobilitet går helt etter tidsplanen:

– Produksjonsstarten av ID.4 nå, med tanke på de store samfunnsutfordringene de siste månedene, er en uvanlig stor prestasjon. Jeg berømmer og takker derfor hele laget til Volkswagen i Sachsen, og alle medlemmene av ID.-teamene. Der hvor det for kort tid siden ble bygget forbrenningsbiler, ruller allerede den andre modellen i ID.-familien av samlebåndet, sier Ulbrich.

Se sendingen fra produksjonsstarten til ID.4 her

Fabrikken i Zwickau spiller en nøkkelrolle i systemendringene mot elektrisk mobilitet: For første gang er en stor bilfabrikk bygget helt om til bare å produsere elektriske biler. Volkswagen har investert 1,2 milliarder euro i dette, og all ombygging blir ferdigstilt før utgangen av året, helt etter planen.

2021 blir det første helelektriske produksjonsåret i Zwickau. Da skal det produseres rundt 300 000 biler på MEB-plattformen. Fabrikken blir dermed den største og mest høytytende elbilfabrikken i Europa, og inntar en ledende rolle i endringene Volkswagen gjennomfører over hele verden.

Også i andre deler av verden forberedes nemlig produksjonen av e-SUV-en i høyt tempo. Fabrikken i kinesiske Anting er allerede i gang med forserieproduksjon, og i Chattanooga starter produksjonen av ID.4 i 2022.

Forsmak på den første elektriske SUV-en fra Volkswagen

ID.4 er basert på den nye, helelektriske plattformen fra Volkswagen – MEB. Den er bygget som en elbil fra bunnen, slik at fordelene den elektriske fremdriften gir kan utnyttes fullt ut. Med en Cw-verdi på 0,28 og et skalerbart batterisystem, oppnår ID.4 rekkevidder på over 500 km (WLTP). I tillegg får bilen mye plass innvendig. Utvendig gjør de kraftfulle proporsjonene ID.4 tiltalende.

Ved lansering blir SUV-en bakhjulsdrevet, men elektrisk firehjulsdrift kommer også. Plasseringen av batteriet i sandwich-konstruksjonen under gulvet gir et lavt og dermed kjøredynamisk gunstig tyngdepunkt, og jevn vektfordeling mellom akslene.

Cockpiten til den elektriske SUV-en er klart strukturert og konsekvent digitalisert. Betjeningen gjøres i stor grad med berøringsflater og intuitiv stemmestyring.

ID.4 blir produsert karbonnøytralt

ID.4 er en viktig milepæl for Volkswagen på veien mot å nå klimamålene i Paris-avtalen: Innen 2050 skal konsernet være helt CO2-nøytralt. På samme måte som søstermodellen ID.3, setter også ID.4 en ny standard for bærekraftig bilproduksjon: Produksjonen i Zwickau er CO2-nøytral, slik at bilene blir overlevert til kundene uten COfotavtrykk. Den energikrevende batteriproduksjonen blir for eksempel gjort 100% med strøm fra fornybare kilder.

Ralf Brandstätter, direktør Volkswagen

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for tiende året på rad i 2019. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.