Volkswagen presenterer teknologisk veikart for batterier og lading mot 2030

På sin første «Power Day» presenterte Volkswagengruppen sitt teknologiske veikart for batterier og lading mot 2030. Målet er å redusere kompleksitet og kostnader betydelig, slik at elektriske biler blir attraktive og oppnåelige for så mange som mulig.
Herbert Diess, styreleder i Volkswagen-gruppen
  • Enhetsceller og synergieffekter skal redusere batterikostnadene med 50%
  • Seks «gigafabrikker» med produksjonskapasitet på 240 GWh skal sikre batterileveranser, i en partnerskapsmodell
  • «Northvolt Ett» i svenske Skellefteå skal utvides til 40 GWh
  • I Salzgitter planlegges en fabrikk nummer to av samme størrelse
  • Integrasjon av verdikjeden: Samarbeid med underleverandører skal intensiveres for å oppnå 95% resirkulering av råmaterialer
  • 18 000 hurtigladepunkt: Sammen med europeiske partnere skal nettverket femdobles

– Vi sikter mot å redusere kostnader og kompleksitet, samtidig som vi øker rekkevidden og ytelsene, sier Thomas Schmall, styremedlem med ansvar for teknologi i Volkswagen-gruppen. – Dermed blir elektrisk mobilitet endelig rimelig og den dominerende fremdriftsteknologien, fortsetter Schmall.

Samtidig sikter Volkswagen-gruppen mot å sikre batterileveransene etter 2025. Bare i Europa skal det innen utgangen av tiåret bygges seks «gigafabrikker», med en samlet produksjonskapasitet på 240 GWh. Volkswagen driver også utbyggingen av hurtigladenettverk fremover. For å oppnå dette er det inngått avtaler med energiselskapene BP (Storbritannia), Iberdrola (Spania) og Enel (Italia).

– E-mobilitet er blitt en kjernevirksomhet for oss. Vi integrerer nå systematisk ytterligere trinn i verdiskapningskjeden. Vi sikrer oss en langsiktig pole position i kappløpet om de beste batteriene og de beste kundeopplevelsene i tidsalderen for utslippsfri mobilitet, sier Herbert Diess, styreleder i Volkswagen-gruppen.

Det merkeoverskridende ansvaret for dette veikartet ligger hos «Volkswagen Group Components», under ledelse av Thomas Schmall. Han er styremedlem med ansvar for teknologi i Volkswagen-gruppen, og også direktør for «Volkswagen Group Components».

En betydelig økning i produksjonskapasiteten for battericeller i Europa

For å møte den økende etterspørselen etter battericeller, driver Volkswagen-gruppen utviklingen av produksjonskapasitet i Europa fremover med full kraft.

– Sammen med partnere vil vi ha til sammen seks cellefabrikker oppe å gå innen 2030, og dermed sikre forsyningssikkerheten, forklarer Thomas Schmall. De nye fabrikkene er forventet å ha en produksjonskapasitet på til sammen 240 GWh når de er ferdigstilt. Volkswagen bidrar dermed aktivt til å nå målene i EU’s «Green Deal».

De to første fabrikkene vil ligge i svenske Skellefteå og i tyske Salzgitter. På grunn av høy etterspørsel, har Volkswagen oppjustert planene for celleproduksjon, og vil konsentrere produksjonen av premiumceller i den svenske gigafabrikken «Northvolt Ett». Produksjonen av disse cellene starter i 2023, og kapasiteten vil gradvis økes opp mot 40 GWh.

Gigafabrikken Volkswagen driver i Salzgitter vil fra 2025 produsere enhetsceller for volumsegmenter, og utvikle innovative prosesser, konstruksjonsløsninger og kjemi. En produksjonskapasitet på opptil 40 GWh per år er også planlagt i Salzgitter. Denne omprioriteringen mellom Skellefteå og i Salzgitter vil øke skaleringseffektene og redusere kompleksiteten i produksjonen.

Begge de to gigafabrikkene vil forsynes med elektrisitet fra fornybare energikilder. Potensielle plasseringer og partnere for de andre kommende fabrikkene vurderes nå.

Nye enhetsceller vil levere store kostnadsbesparelser fra 2023

Volkswagen sikter mot signifikante fremskritt i sine batterisystemer, inkludert alle komponenter – helt ned til hver enkelt celle.

– Vi sikter mot å redusere kostnader og kompleksitet, samtidig som vi øker rekkevidden og ytelsene, sier Thomas Schmall. – Dermed blir e-mobilitet endelig rimelig, og den dominerende fremdriftsteknologien, fortsetter Schmall.

I tillegg til den planlagte egenproduksjonen, forventes betydelige kostnadsbesparelser takket være den nye enhetscellen. Den skal lanseres i 2023, og vil bli installert i opptil 80% av alle elbilene fra Volkswagen-gruppen i 2030. Ytterligere besparelser vil komme fra optimering av celletyper, anvendelser av innovative produksjonsmetoder – og gjennom konsekvent resirkulering.

På denne måten sikter Volkswagen mot gradvis å redusere batterikostnadene i innstegsegmentene med opptil 50%, og i volumsegmentene med opptil 30%.

– Vi vil utnytte våre økonomiske skaleringsfordeler til nytte for kundene, også når det gjelder batterier. I gjennomsnitt vil vi drive ned kostnadene for batterisystemer til betydelig under 100 euro per kilowattime. Dette vil være avgjørende for å gjøre elektrisk mobilitet til den dominerende fremdriftsteknologien, sier Thomas Schmall.

Integrering av verdikjeden

I tillegg til enhetscellen og den konsekvente utbyggingen av egen batteriproduksjon, fokuserer Volkswagen-gruppens teknologiske veikart også på flere trinn i verdikjeden, inkludert industriell resirkulering. Sammen med strategiske partnere vil Volkswagen på denne måten sikre forsyningene av råvarer til battericeller i sin elektriske offensiv på lang sikt.

Fremskritt i lagringskapasitet og effekt ved hurtiglading er forventet i tillegg til kostnadsfordelene. De nye prismatiske enhetscellene vil også være det beste utgangspunktet for overgangen til faststoffceller – det neste kvantespranget innen batteriteknologi, som Volkswagen forventer å ta rundt midten av tiåret.

Volkswagen-gruppen satser konsekvent på strategiske partnerskap, både innenfor batterier og lading. Gruppen holder også fast på sine finansielle målsettinger om et capex-forhold på rundt 6% innen 2025, og en årlig netto kontantstrøm på mer enn 10 milliarder euro innen kjerneområdet bil.

Ekspansjon av det globale hurtigladenettverket

Volkswagens batterioffensiv støttes opp av en storstilt ekspansjon i nettverket av hurtigladere. Sammen med partnere er målet å drive rundt 18 000 hurtigladepunkt i Europa innen 2025. Dette betyr en femdobling av dagens hurtigladenett, og tilsvarer rundt en tredel av den totale kapasiteten som prognosene viser behov for i 2025.

Dette blir oppnådd gjennom en rekke strategiske partnerskap i tillegg til fellesforetaket IONITY. Volkswagen vil etablere rundt 8000 hurtigladepunkt i Europa sammen med BP. Hurtigladepunkt med en kapasitet på 150 kW vil bli installert ved til sammen 4000 BP- og Aral-stasjoner, majoriteten av disse vil være i Tyskland og i Storbritannia.

Samme med Iberdrola vil Volkswagen dekke hovedtrafikkårene i Spania. I Italia vil Volkswagen samarbeide med Enel om å etablere hurtigladere, både langs motorveier og i urbane områder. Volkswagen vil samlet investere rundt 400 millioner euro i disse europeiske programmene innen 2025. Ytterligere investeringer vil bli gjort av de eksterne partnerne.

Volkswagen utvider også de offentlige hurtigladenettverkene i USA og Kina. «Electrify America» planlegger rundt 3500 hurtigladepunkt i Nord-Amerika innen utgangen av året. I Kina er målet 17 000 hurtigladepunkt innen 2025 gjennom fellesforetaket CAMS.

Volkswagen gjør elbiler til en del av energisystemet

I fremtiden vil Volkswagen integrere elbiler i private, kommersielle og offentlige energisystemer. Dette vil gjøre det mulig å lagre grønn energi fra for eksempel solceller i kjøretøyene, og levere energien tilbake på strømnettet ved behov. Ikke bare vil dette kunne gjøre kundene mindre avhengig av offentlige strømnett – det vil også spare kostnader og redusere utslipp av CO2. Modeller basert på Volkswagens MEB-plattform vil ha støtte for denne teknologien fra 2022.

Volkswagen vil tilby en komplett pakke med alle moduler og digitale tjenester – fra toveis veggbokser til energistyringssystemer. Teknologien kan snart også brukes i større skala, for eksempel borettslag, forretningsbygg – eller i det generelle strømnettet.

Herbert Diess, styreleder i Volkswagen-gruppen
Thomas Schmall, styremedlem med ansvar for teknologi i Volkswagen-gruppen

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for tiende året på rad i 2019. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.