Volkswagen presenterer I.D. BUZZ

En ny æra innen mobilitet er på gang, og Volkswagen er med på å definere denne. Under den pågående bilmessen i Detroit presenterer Volkswagen sin konseptbil I.D. BUZZ, en elektrisk mikrobuss med slagordet "We make the future real".
I.D. BUZZ

- I.D. BUZZ er et eksempel på nye Volkswagen; moderne, positiv, emosjonell og fremtidsorientert. I 2025 ønsker vi å selge en million elektriske biler hvert år, og dermed gjøre elbiler til det nye kjennetegnet ved Volkswagen. Allerede i dag har vi suksess med våre elbiler, og fra 2020 lanserer vi vår I.D.-familie, en ny generasjon med elektriske og nettverkstilkoblede biler. Bilene vil være oppnåelige for millioner av mennesker, forteller Dr. Herbert Diess, styreformann i Volkswagen Brand Board of Management.

Med konseptbilen I.D. BUZZ demonstrer Volkswagen hvor rikt utrustet morgendagens elbiler kommer til være - firehjulsdrift, elmotorer på for- og bakaksel, et helautomatisk kjørefunksjon (I.D. Pilot), samt en helt ny generasjon av instrumenter og kontrollfunksjoner.

- I.D. BUZZ er neste generasjons MPV. Den er basert på Modular Electric Drive Kit (MEB) og tilbyr komfort og massevis av plass for lange reiser. Rekkevidden er opp til 600 kilometer, forklarer Frank Welsch, Volkswagens utviklingssjef.

I.D BUZZ får ny energi gjennom induksjon eller fra en ladestasjon. Med en ladeeffekt på 150 kW tar det rundt tretti minutter å lade batteriet til 80 prosent. Lithiumbatteriet har en kapasitet på 111 kWh.

Det er bare fire måneder siden Volkswagen viste frem lillebroren til I.D. BUZZ på bilutstillingen i Paris - I.D. Også den er en revolusjon; en kompakt elbil som kommer på markedet i 2020 med en rekkevidde på opptil 600 kilometer. Det er den første bilen som kommer til å serieproduseres basert på MEB-plattformen, og den første konseptbilen fra Volkswagen som kan kjøre selv.

Nye I.D. BUZZ er nå den første MPV hvor dette er mulig. Alt som trengs er et forsiktig dytt på rattet, så forsvinner rattet inn i instrumentpanelet og endrer I.D. BUZZ fra et manuelt kjøretøy til et helautomatisk, slik tanken er at det skal fungere i 2025. Nå kan føreren snurre setet sitt rundt og vende seg mot passasjerene i baksetet. Ved hjelp av fire laser-scannere, flere kameraer, ultralyd og radar holder bilen kontinuerlig oversikt over trafikk, fotgjengere og miljø. Kombinert med trafikkdata fra internett har bilen hele tiden et komplett bilde av situasjonen, og kan dermed ta de riktige avgjørelsene.

Innvendig finnes ikke lenger et vanlig førermiljø. I stedet prosesserer MPV-konseptbilen viktig informasjon ved hjelp av AR (Augmented Reality), Head-up Display i førerens synsfelt - i 3D, i et virtuelt format på veien. Funksjoner som infotainment og klimaanlegg styres med et avtagbart nettbrett. De viktigste funksjonene for å kjøre bilen selv finnes imidlertid på rattet. Den indre delen er ikke utrustet med knapper som i dag, men består i stedet av en slags berøringsskjerm.

Konseptbilen har plass til åtte seter, noe som gjør den til romsligere enn noen annen elbil på markedet. Bilen har en lengde på 494 cm, en bredde på 198 cm og en høyde på 196 cm. Akselavstanden er på hele 330 cm, og har et bagasjerom som tar fra 660 til 4600 liter.

Takket være den lange akselavstanden blir den svært komfortabel, og batteriet er plassert mellom hjulene i gulvet. Dette bidrar til et lavt tyngdepunkt og en perfekt fordeling av vekten. Elektrisk regulerende støtdempere hjelper også på komforten. To elmotorer på 201 hester hver sørger for en samlet effekt på 369 hestekrefter. Det skal gi 0-100 km/t på rundt fem sekunder og toppfart på 160 km/t.

I.D. BUZZ lever dermed opp til Volkswagens strategi med slagordet "We make the future real". Bakgrunnen for strategien er fire innovasjonsområder:

- Nettverkstilkoblet samfunn: Volkswagen kommer i fremtiden til å linke sammen mennesker, biler og miljøet rundt med en egen Volkswagen bruker-ID.

- Intuitivt og brukervennlig: Volkswagen har fokusert på biler som er intuitive å bruke og som er utstyrt med nye display og kontrollkonsepter.

- Selvkjørende biler: Ved hjelp av automatisk kjøreteknikk gjør Volkswagen bilene enda sikrere og mer komfortable.

- Smart bærekraft: Volkswagen intensiverer utviklingen av innovative elbiler for høyvolumsproduksjon.