Volkswagen overoppfyller mål for europeiske flåteutslipp i 2020

Foreløpige tall viser at Volkswagens bildivisjon har overgått de ambisiøse europeiske målene for flåteutslipp i 2020, og produsert rundt seks millioner gram CO2 mindre enn det nivået lovverket krever. De nye bilene som ble solgt i 2020 hadde et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 92 g/km. Det lovpålagte kravet for merket er 97 g/km. Dermed er CO2-ustlippet redusert med 22% fra 2019.
Volkswagen overoppfyller mål for europeiske flåteutslipp i 2020
  • Gjennomsnittlig CO2-utslipp fra flåten av nye biler i Europa var rundt seks millioner gram under det lovpålagte målet – en nedgang på 22% fra 2019
  • – Volkswagen fortsetter å lede an i å endre industrien, sier Ralf Brandstätter, direktør for Volkswagens bildivisjon.

– Volkswagen fortsetter å lede an i å endre industrien. I 2015 startet vi den største og mest omfattende elektriske offensiven i bransjen. Ved å redusere CO2-utslippene betydelig, viser vi at merket er på riktig vei. I 2021 vil vi fortsette med å øke tempoet mot elektrisk mobilitet med nye modeller, sier Ralf Brandstätter, direktør for Volkswagens bildivisjon.

Mellom 2020 og 2024 vil selskapet investere mer enn elleve milliarder euro i elektrisk mobilitet. Dette innebærer å bygge om fabrikker slik som de i Emden og Chattanooga (USA) på samme måte som i Zwickau og Dresden, og å lansere 20 nye helelektriske bilmodeller innen 2025.

– Vi ønsker å utvikle Volkswagen til det mest attraktive merket for bærekraftig mobilitet. Vi jobber kontinuerlig for å nå dette målet med vår «Way to Zero», og vil friske merket ytterlige opp i de kommende årene, fortsetter Brandstätter.

I inneværende forretningsår vil Volkswagen øke utvalget av modeller basert på den modulære plattformen for elektriske biler (MEB). De elektriske modellene ID.4, ID.4 GTX og ID.5 vil gradvis bli lansert på internasjonale markeder.

Med denne elektriske offensiven har Volkswagen allerede levert flere elbiler i foregående år enn noen gang tidligere – 212 000 biler. Ved 134 00 ble andelen av elektriske biler tredoblet sammenlignet med foregående år. Av disse var 56 500 ID.3-modeller.

ID.3 var den mest utleverte elbilen i desember i Finland og Slovenia. I Nederland var det slik de tre siste månedene på rad. I Sverige var ID.3 faktisk den mest solgte bilen i desember i absolutte tall – altså uavhengig av drivlinje. I Norge endte ID.3 opp som den tredje mest solgte bilmodellen totalt.

I Nederland og Tyskland tok Volkswagen førsteplassen blant de elektriske bilene i 2020, med en markedsandel på 23,8 % i Tyskland, og 23 % i Nederland.

Den endelige bekreftelsen av flåteutslipp kommer fra EU-kommisjonen på et senere tidspunkt.