Volkswagen ID.R på Nordsløyfa: Høyteknologi møter tradisjon

- Helelektrisk racerbil skal jakte ny runderekord gjennom legendariske strekkepartier
- Den 20.832 km lange Nordsløyfa er favorittbanen til ID.R-sjåfør Romain Dumas
- ID.R er forventet å kunne nå en snittfart på over 185 km/t
En runderekord på berg-og-dalbanen i det tyske Eifel-området står som et adelsmerke for enhver racer- og produksjonsbil. Den gjeldende rekorden for elbiler er på 6:45,90, satt av briten Peter Dumbreck i en NIO EP9 i 2017.
Igjen vil Romain Dumas være mannen bak rattet på ID.R. Franskmannen har vunnet 24-timersløpet på Nürburgring fire ganger, og er en av de mest suksessfulle nordsløyfeekspertene som finnes.
– Nürburgring Nordschleife er min favorittbane. Selv om jeg har kjørt tusenvis av kilometer der, gir den meg alltid gåsehud, hver gang jeg kjører ut av pit lane, sier Dumas. – Og det gir en helt spesiell følelse å kjøre gjennom de legendariske strekkepartiene som «Flugplatz», «Fuchsröhre» og «Karusell» i ID.R, som er nesten lydløs.
Nordsløyfa var «Green hell» for Formel 1-ikon Jackie Stewart
Jackie Stewart, verdensmester i Formel 1 og tre ganger vinner av Tysklands Grand Prix på Nürburgring (1968, 1971 og 1973), ga i ærefrykt banen navnet «The Green Hell». Også i dag må sjåfører som Dumas vise en sunn porsjon respekt, på hver eneste runde.
– Et nøkkelpunkt for en god rundetid er «Flugplatz». Du må få med mye fart gjennom denne kombinasjonen av bakketopp og høyresving, siden den etterfølges av et langt fullgassparti. Her kan du hente mye tid, forklarer Dumas.
41-åringen understreker samtidig at «Flugplatz» er spesielt kinkig med en sportsvognprototype som ID.R. – Aerodynamikken til ID.R bestemmes i stor grad av luftstrømmen under bilen, sier han. Da vil det være kritisk å få løft over bakketoppen.
Finnes ikke på noen annen racerbane
Et av de mest markante strekkepartiene er «Caracciola-karusellen», som er oppkallet etter tidligere racerfører Rudolf Caracciola. – En så heftig dosert kurve finner du ikke lenger på noen annen racerbane, sier Dumas. – Det er et av de langsomste partiene på Nordsløyfa. Dessverre er betongelementene så ujevne, at jeg med ID.R må holde meg på den flatere, asfalterte yttersiden. ID.R er så lav at risikoen for å slå nedi med frontvingen og ødelegge den, er for stor.
Et annet nøkkelparti i jakten på runderekorden for elektriske biler er «Döttinger Höhe», et tre kilometer langt rettstrekk på slutten av Nordsløyfa. Energistyringen i racerbilen er programmert slik at litium-ion batteriene skal ha reserver for en siste spurt, slik at Dumas kan kjøre mot mål i toppfart.
Mest mulig fart ut på «Döttinger Höhe»
– Jeg må få med mest mulig fart ut på «Döttinger Höhe», sier franskmannen. – Nøkkelen er å finne idealsporet gjennom «Galgenkopf», en dobbel høyresving like før. I en racerbil med ytelser som ID.R, må man stålsette seg for ikke å bremse der, avslutter Dumas.
Dersom Dumas får til en perfekt runde, vil gjennomsnittsfarten ligge over 185 km/t.
Nøkkelord
Kontakter
Anita SvanesKommunikasjonssjef
Tel:+ 47 995 69 660 / +47 240 33 300anita.svanes@moller.noBilder



Lenker
Om Volkswagen
Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for niende året på rad i 2018. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.
Besøk oss gjerne på:
https://www.volkswagen.no/no.html
https://moller.no/no/nyhetsrom
Følg pressemeldinger fra Volkswagen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen
En ID. for alle: Volkswagen ID. EVERY1 viser fremtiden for elektriske småbiler5.3.2025 19:01:37 CET | Pressemelding
Verdenspremieren på konseptbilen ID. EVERY1 viser hva markedet har i vente når den produksjonsklare utgaven kommer i 2027. Ambisjonen er en startpris på under 20.000 euro.
Modell-offensiv fra Volkswagen26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Med en helt ny ID.3-utgave til under 300.000 kroner, billigere innstegsmodell av ID.4 og nye utstyrsvarianter av ID.4 og ID.5 GTX, går Volkswagen offensivt til verks for å tiltrekke seg enda flere kunder. – Dette gjør at noen av Norges mest populære bilmodeller blir enda mer attraktive, sier Sølve Kværn.
Anne og Nicholas vant hver sin Volkswagen ID.76.9.2024 15:05:00 CEST | Pressemelding
Over 17.000 deltakere har til sammen gått mer enn 90 runder rundt jorda for å vinne Volkswagen ID.7. Av de 5.721 deltakere som fullførte de 613 kilometerne som måtte til for å kunne vinne en bil, var det Anne Flemsæterhaug Waagan og Nicholas Winsnes som vant hver sin bil.
ID.3 GTX viderefører arven etter GTI19.8.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
I dag starter salget av sportslige Volkswagen ID.3 GTX. Bilen har 600 kilometers rekkevidde, kan leveres i en «Performance»-utgave slik som forgjengeren Golf GTI med inntil 326 hestekrefter, og koster fra 481.900 kroner.
I dag starter salget av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn med firehjulstrekk8.7.2024 16:40:00 CEST | Pressemelding
Nå kan Volkswagen ID.7 bestilles som GTX stasjonsvogn med 4MOTION firehjulstrekk, og prisene starter fra 579.400,- kroner. – Dette er et svært attraktivt tilbud som vi tror norske kunder vil sette stor pris på. Vi tror ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet igjen, sier Sølve Kværn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom