Volkswagen har levert ut e-Golf nr. 100 000

Nær fire av ti av de produserte eksemplarene av Volkswagen e-Golf er utlevert i Norge. Det har gjort e-Golf til et viktig bidrag i den elbilutviklingen vi nå ser, og en viktig bil for Volkswagen.

Jubileumsbilen: e-Golf nr. 100 000 ble overlevert til Maik Jaehende (nr. 3 fra høyre), i «Gläserne Manufaktur Dresden» i slutten av november.
  • Volkswagen e-Golf ble lansert i 2014, og er blant Norges og Europas mest suksessrike elbiler
  • Jubileumsmodellen ble bygget og utlevert i «Gläserne Manufaktur Dresden»
  • Høsten 2020 starter byggingen av ID.3 også i Dresden

– Volkswagen e-Golf er et viktig bidrag til elbilutviklingen vi ser i Norge, sier Harald Edvardsen-Eibak. Vi er stolte av den mottagelsen e-Golf har fått. Med 37 886 utleverte e-Golfer i Norge per 26.11.19, utgjør det 37,9% av totalproduksjonen. Det viser at dette er en bil som virkelig har truffet behovene til norske bilkjøpere. Volkswagen e-Golf er også en modell som har gjort det mulig for veldig mange nordmenn å ta steget over til å kjøre elektrisk for første gang, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.

Produksjonen av e-Golf startet i Wolfsburg i 2014. På grunn av stor etterspørsel, er den i mer enn to og et halvt år også produsert i «Gläserne Manufaktur Dresden», en bilfabrikk med en spesiell beliggenhet og arkitektur med store vindusflater.

Fra høsten 2020 vil den nye Volkswagen ID.3 også produseres i disse lokalene. Serieproduksjonen av den første modellen på den modulære, elektriske plattformen (MEB) er allerede startet i Zwickau.

– I fem år har e-Golf vært budbringer for vårt budskap om e-mobilitet. Dagens milepæl, med 100 000 produserte eksemplarer, bekrefter suksessen den har hatt med oppgaven. For mange kunder har e-Golf vært et viktig bidrag for å endre mobilitetsvanene, og den baner vei for den nye ID.3, sier Holger B. Santel, leder av salg og markedsføring for Volkswagen i Tyskland.

Fra januar til oktober 2019 er det utlevert 27 900 eksemplarer av e-Golf over hele verden – mot 24 800 i hele 2018. De fem største markedene er Norge, Tyskland, USA, Storbritannia og Nederland.

Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen.

240 33 300http://www.volkswagen.no

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for niende året på rad i 2018. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.

Følg saker fra Volkswagen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Volkswagen