Volkswagen bygger Golf raskere enn noen gang

- Styremedlem med ansvar for produksjon, Tostmann: – Tross større kompleksitet, produserer vi nye Golf en time raskere enn forgjengeren.
- Standardiseringer halverer oppstartskostnadene
- Over 26 millioner eksemplar av Golf er bygget i Wolfsburg siden 1974
For å forberede produksjonen, er rundt 700 arbeidsoperasjoner analysert, i over 400 møter. Tallrike prosessforbedringer er iverksatt for å sørge for at den åttende generasjonen av bestselgeren kan bli produsert mer effektivt enn noen gang.
I Wolfsburg arbeider 8400 mennesker bare med Golf. Golf VIII har over 2 700 individuelle deler og komponenter. Det finnes 962 elektriske ledninger med til sammen 1 340 meter kabel i den fulltilkoplede Golfen. Det er 31 flere ledninger og nesten 100 meter mer kabel enn i forgjengeren. Starter vi med stålplatene, reiser Golf 69 km på produksjonslinjen før en ferdig bil forlater fabrikken.
– Golf VIII er mye mer kompleks enn forgjengeren. Likevel har vi kuttet den gjennomsnittlige produksjonstiden med omtrent en time. Siden Golf VIII er et andregenerasjons MQB-produkt, har vi oppnådd betydelige reduksjoner i produksjonsinvesteringene. Vår plattformstrategi leverer, produksjonsprosessen har blitt mye mer effektiv. Det er en stor bragd, og jeg vil si tusen takk til alle ansatte, sier Dr. Andreas Tostmann, styremedlem i Volkswagen med ansvar for produksjon.
Takket være en større grad av standardisering av fabrikk og prosess for Golf VIII, er oppstartskostnadene mer enn halvert sammenlignet med forgjengeren. De samlede investeringene for nye Golf ligger i størrelsesorden rundt 500 millioner euro. Med den aktuelle plattformstrategien, kunne 80% av den eksisterende fabrikken og utstyr for karosseribygging brukes videre.
Som forgjengeren, er Golf VIII basert på den modulære plattformen for tverrstilt motor (MQB). Nytt utstyr er installert for sidepanelene til Golf VIII, med den slående tornadolinjen. Den nye fabrikken er ikke bare mer fleksibel, men også 40% mer effektiv enn det utstyret som ble brukt til Golf VII.
Produksjonsbestillingen av Golf VIII, altså avlesingen av alle data i produksjonen, gjøres over et raskt WLAN-nettverk mens bilen er på produksjonslinjen. Resultatet er at tiden for denne prosessen er uendret, selv om datavolumet er høyere.
Fra neste år vil en generasjon av helautomatiske, førerløse transportsystemer sikre raskere tilførsel av materialer, en nøkkelfaktor i effektiv produksjon. Produktiviteten i karosseriverkstedet vil forbedres med 7% ved hjelp av 23 transportroboter.
Nøkkelord
Kontakter
Anita SvanesKommunikasjonssjef
Tel:+ 47 995 69 660 / +47 240 33 300anita.svanes@moller.noBilder
Lenker
Om Volkswagen
Følg pressemeldinger fra Volkswagen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen
En ID. for alle: Volkswagen ID. EVERY1 viser fremtiden for elektriske småbiler5.3.2025 19:01:37 CET | Pressemelding
Verdenspremieren på konseptbilen ID. EVERY1 viser hva markedet har i vente når den produksjonsklare utgaven kommer i 2027. Ambisjonen er en startpris på under 20.000 euro.
Modell-offensiv fra Volkswagen26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Med en helt ny ID.3-utgave til under 300.000 kroner, billigere innstegsmodell av ID.4 og nye utstyrsvarianter av ID.4 og ID.5 GTX, går Volkswagen offensivt til verks for å tiltrekke seg enda flere kunder. – Dette gjør at noen av Norges mest populære bilmodeller blir enda mer attraktive, sier Sølve Kværn.
Anne og Nicholas vant hver sin Volkswagen ID.76.9.2024 15:05:00 CEST | Pressemelding
Over 17.000 deltakere har til sammen gått mer enn 90 runder rundt jorda for å vinne Volkswagen ID.7. Av de 5.721 deltakere som fullførte de 613 kilometerne som måtte til for å kunne vinne en bil, var det Anne Flemsæterhaug Waagan og Nicholas Winsnes som vant hver sin bil.
ID.3 GTX viderefører arven etter GTI19.8.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
I dag starter salget av sportslige Volkswagen ID.3 GTX. Bilen har 600 kilometers rekkevidde, kan leveres i en «Performance»-utgave slik som forgjengeren Golf GTI med inntil 326 hestekrefter, og koster fra 481.900 kroner.
I dag starter salget av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn med firehjulstrekk8.7.2024 16:40:00 CEST | Pressemelding
Nå kan Volkswagen ID.7 bestilles som GTX stasjonsvogn med 4MOTION firehjulstrekk, og prisene starter fra 579.400,- kroner. – Dette er et svært attraktivt tilbud som vi tror norske kunder vil sette stor pris på. Vi tror ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet igjen, sier Sølve Kværn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom