Volkswagen ble Norges mest kjøpte bilmerke for ellevte året på rad

Volkswagen har vært Norges mest kjøpte bilmerke hvert år siden 2010. Tross et utfordrende år, ble 2020 samlet sett ble et svært godt år for Volkswagen i Norge med 19273 registrerte biler av et totalmarked på 141412 personbiler.
Volkswagen ID.3 ble en svært populær bilmodell i Norge i 2020.

- Vi er ydmyke og takknemlige for den fantastiske laginnsatsen fra hele vår dyktige forhandlerorganisasjon, som bidro til at 2020 ble nok et suksessår for oss i Volkswagen, og det i et år med Covid-19 pandemi. Vi har forventninger til at 2021 vil bli et viktig år for oss hvor vi skal lansere flere attraktive modeller, ikke minst ID.4, sier Volkswagen-direktør Harald Edvardsen-Eibak.

- Elbilene er i ferd med å få et solid feste i Norge. Det er både forventet og gledelig at elbilandelen i Norge vokser så raskt som den gjør. Etterspørselen etter alle våre elektriske biler, e-up!, e-Golf og ID.3, var formidabel i 2020. Med et enda bredere utvalg av ID.3-modeller og ikke minst ID.4, i flere varianter, forventer vi en enda høyere elbilandel i 2021.

ID.3 1st var første modell ut fra Volkswagens nye ID.-familie, en serie med nullutslippsmodeller, basert på en helt ny og fremtidstilpasset arkitektur (MEB-plattformen). Volkswagen ID.-modellene skal bidra til at vi ligger helt i front når det kommer til elektrisk mobilitet, sier Edvardsen-Eibak.

Det kommer også en rekke andre spennende modeller fra Volkswagen i 2021. Fabrikken satser på R-modellene og det kommer hele tre nye varianter til Norge; Golf R, Tiguan R og Touareg R. Det kommer også flere ladbare hybrider med ny Golf GTE, Golf eHybrid, Tiguan eHybrid og Touareg som ladbar hybrid.

Størst på nyttekjøretøy for sekstende året på rad

Volkswagen var også i 2020 desidert det største merket i segmentet for varebiler under 3,5 tonn. 8378 registrerte biler i løpet av året ga en markedsandel på 26,1 prosent, sier Håkon Wirak, direktør Volkswagen Nyttekjøretøy.

De to mest populære varebilene i Norge er begge Volkswagen-modeller. Øverst på registreringsstatistikken troner Transporter med 3558 registrerte eksemplarer, mens Caddy følger rett bak med 3257 registrerte eksemplarer i 2020.

- I tillegg leverte vi personbilregistrerte biler av modellene Caravelle, Transporter, Multivan, Caddy og Amarok, samt busser og lastebiler på Crafter over 3,5 t, noe som gjorde at Volkswagen Nyttekjøretøy totalt sett leverte 9201 biler i 2020, sier Wirak.

- Takket være våre dyktige forhandlere og organisasjon er det gledelig at vi nok en gang er Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul. Vi vil i starten av året lansere nye Caddy, som vi har store forventninger til i 2021, sier Wirak.

Der var med stolthet og ydmykhet at vi ble valgt som leverandør til Forsvarsmateriell for Volkswagen Amarok, som er den største enkeltkontrakten fra vår importør gjennom tidene, der de siste bilene ble levert Forsvaret på tampen av 2020.

Volkswagen ID.3 ble en svært populær bilmodell i Norge i 2020.
Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen
Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen
Håkon Wirak, direktør Volkswagen Nyttekjøretøy
Volkswagen har store forventninger til ID.4 som lanseres i 2021.
Nye Volkswagen Caddy lanseres i starten av 2021.