VM broen i Holmenkollen blir erstattet

Oslo kommune ved Kultur- og idrettsbygg Oslo KF har inngått kontrakt med NRC om bygging av ny bro over Holmenkollveien. Den nye broen blir tilrettelagt for moderne løypemaskiner og bygges i massiv-tre.
Ny bro over Holmenkollveien Illustrasjon:Sweco

Broen, som ble påkjørt og skadet i 2019, var spesielt viktig for god logistikk rundt World Cup arrangementene, og den ble flittig brukt som turvei for mosjonister og besøkende i anlegget.

Den nye broen muliggjør løypepreparering og vil fungere som avlastningsløype for konkurransetraseen.

-        Vi gleder oss over at broen vil bli erstattet og tilrettelagt for moderne løypemaskiner, sier avdelingsdirektør Merete Hoff i Kultur- og idrettsbygg.

Anlegget ligger innenfor Markagrensen og arbeidet må utføres slik at omkringliggende terreng og tilknyttede gangstier blir berørt i så liten grad som mulig.

-        Det er alltid er gøy å kunne bygge noe som vil bety mye for mange i lang tid fremover, sier Geir Nordbø divisjonsdirektør i NRC Anlegg AS.

Kontraktssummen er på ca.10 millioner NOK, og er en totalentreprise. Prosjekteringsarbeidet har startet, og prosjektet er forventet ferdigstilt i løpet av mars 2021.

Viktoriatomten vil bli brukt som riggareal.

Ny bro over Holmenkollveien Illustrasjon:Sweco