Viste fram klimaløsninger på klimatoppmøtet

Statsminister Jonas Gahr Støre ble servert grønnsaker dyrket i ørkenen da han åpnet Bellonas paviljong på FNs klimatoppmøte i Sharm el-Sheikh.

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide, Bellona-stifter Frederic Hauge, statsminister Jonas Gahr Støre, daglig leder i Sahara Forest Project, Kjetil Stake, administrerende direktør i Forskningsrådet, Mari Sundli Tveit og Chief Economist Fridtjof Unander i Aker Horizons spiste Sahara Forest Projects grønnsaker på åpningen av paviljongen på FNs klimatoppmøte.

– Her er det fokus på løsninger, og det er bra. For klimakampen handler ikke bare om hva vi ønsker mindre av, men også hva vi ønsker mer av, sa Gahr Støre.

Grønnsakene som statsministreren fikk smake er dyrket med saltvann og sollys i Aqaba i Jordan, hvor Bellonas søsterstiftelse, Sahara Forest Project (SFP) har et drivhusanlegg og arbeider for å gjøre ørkenen grønn. De unike tomatene, agurkene og paprikaene ble fraktet av SFP og Bellona fra ørkenanlegget i Aqaba, over Rødehavet, og med politieskorte gjennom Sinaiørkenen videre til Sharm el-Sheikh.

– Det er viktig å vise løsninger i en verden som har så mange problemer, og det er spesielt viktig med tanke på de unge, for å unngå apati og populisme, sa Bellona-stifter Frederic Hauge.

I 2011, da Jonas Gahr Støre var utenriksminister, var han til stede i Jordan sammen med blant andre Jordans konge da SFP signerte den aller første avtalen om landområde i Jordan.

– Jeg møtte Kong Abdullah II av Jordan tidligere i dag, og da jeg fortalte han at jeg skulle hit ba han meg hilse så mye. Kongen holder seg godt oppdatert på prosjektet til SFP, sa Støre.

– Dette er andre gang jeg er invitert til å åpne Bellona-paviljongen under et klimatoppmøte, i fjor var det i Glasgow og i år er vi her. Denne paviljongen setter et godt norsk fotavtrykk i klimaarbeidet, sa statsministeren.

Bellonas samarbeidspartere på paviljongen er, i tillegg til Sahara Forest Project, Aker Horizons, Utenriksdepartementet, Sintef, Forskningsrådet, Cambi, Vow og Oslo Kommune. I løpet av de to ukene klimatoppmøtet varer blir det arrangert 36 eventer på paviljongen.

Daglig leder i Sahara Forest Project,Kjetil Stake benyttet anledningen til å takke norske myndigheter for at Norge har bevilget nye 5 millioner kroner i støtte til prosjektet i Jordan.

– Vi er tilstede på FNs klimatoppmøte for å vise klimahandling. Dette er Midt-Østens klimatoppmøte, og vi er klare for å skalere opp SFP i regionen, sa daglig leder Kjetil Stake.

Frederic Hauge, Bellona, tel 900 37 543

Magnus Borgen, kommunikasjonssjef SFP, tel 977 28 476

Globale klimautslipp på rekordnivå11.11.2022 07:00:00 CET | Pressemelding

–CO2-utslippene i 2022 er på et rekordhøyt nivå. Global Carbon Project sin rapport viser at lav- og nullutslippsmål i 2050 ikke er godt nok. Det viktigste er å kutte utslipp nå. Bellona er møkk lei av at vi kompenserer manglende utslippskutt i dag, med mer ambisiøse målsetninger i en fjern fremtid. Det er regjeringens og Stortingets jobb å sørge for virkemidler i alle deler av økonomien, sier daglig leder i Bellona, Hallstein Havåg.