Vintertid betyr mørke kvelder med mye innekos

I helgen stilte vi klokka og gikk med det over til vintertid. Det betyr mørkere kvelder med peiskos og stearinlys. Denne innekosen kan også være en potensiell brannkilde. Sector Alarm oppfordrer derfor alle til å være ekstra oppmerksom på brannsikkerheten i den mørke tiden.

Kos deg inne, men ikke glem brannsikringen.

Levende lys og matlaging

Tall fra forsikringsbransjen viser at åpen ild og spesielt levende lys fører til mange brannrelaterte skader hvert år. -Årsaken til økt risiko er at vi er mye hjemme og mer på kjøkkenet. Vi tenner lys og bruker mer elektrisitet, forklarer Sikkerhetsekspert Inge Svendsen i Sector Alarm. – Vi må jo kose oss inne, men oppfordringen til alle er å være mye mer oppmerksom enn ellers.

Ifølge Norsk Brannvernforening er det de typiske brannårsakene som øker i den mørke tiden. Glemte gryter og kjeler på komfyren og uforsiktighet ved bruk av levende lys. Kanskje ikke så rart, ettersom vi i gjerne koker og steker mer mat og tenner langt flere levende lys enn vanlig.

Kos deg, men tenk brannsikkerhet

-Tradisjonen og kosen skal vi selvfølgelig beholde, men med noen få enkle grep kan du sikre deg en tryggere mørketid, sier Inge Svendsen. Ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) starter omtrent hver fjerde brann med åpen ild. Følg tipsene fra DSB og unngå de vanligste feilene ved bruk av levende lys.

DSBs huskeliste for bruk av levende lys:

• Gå aldri fra levende lys. Den som tenner lyset bør ha ansvar for å slukke det.
  • Bruk aldri brennbare lysestaker eller lyspynt som er laget av brennbare materialer.
  • Plasser lyset med god avstand til brennbare gjenstander.
  • Bruk brannsikkert underlag.
  • Ikke sett flere tente lys sammen. Lys som plasseres nær hverandre kan smelte og ta fyr.
  • Ikke tenn lys i nærheten av trekk.

For flere brannsikringstips fra Sector Alarm:

Kos deg inne, men ikke glem brannsikringen.

Nyttårsaften er den egentlige røykvarslerens dag!30.12.2019 06:00:00 CETPressemelding