Vinneren av NM i Sunn fastfood 2019 er kåret

Målet med konkurransen er å sette søkelyset på det som tilbys til folk i farta slik at det blir lettere å velge sunnere. Stadig flere spiser mat underveis, og mange forbrukere ønsker sunnere alternativer. Det er stadig flere utsalgssteder som velger å ta hensyn til dette og som utvider sitt produkttilbud. Kriteriene for å delta i konkurransen er at retten må inneholde minst 100 g frukt eller grønnsaker og ellers være i tråd med kostrådene.
Tett i toppen
Det var tett i toppen, men de tre toppfinalistene serverte alle svært god mat til sine gjester. Vi gleder oss over å se at trenden er at stadig flere ønsker å tilby sine kunder et sundt og godt alternativ.
Det har vært god variasjon i utsalgssteder i år, og engasjementet var stort. Blant årets deltagere finner vi ferger, bensinstasjoner, streetfoodutsalg, utsalgssteder på flyplasser, kroer, festivaler og gatekjøkken. De har alle bidratt til at kundene har fått mulighet til å ta sunnere og bedre valg.
På 2. plass finner vi Haven på Oslo Lufthavn Gardermoen, med sin Smoothie bowl. Retten var pen å se på, smakte godt og mettet godt. Dette var en frokost som virkelig forbereder deg på en god reise, het det i juryens begrunnelse.
3. plassen gikk til Pink Fish i Grensen, Oslo, som hadde meldt på sin American Poke. Det var en mettende og delikat rett, med gode smaker, mente juryen.
På toppen troner Zawai med sin Zawaiian Classic poke bowl med ferske flotte råvarer, delikat presentert og med muligheten for å velge fullkornris. Zawai presenterte også retten på en forbilledlig måte, og kunne tilby liten eller stor porsjon. Dette er en flott og verdig vinner som virkelig bidrar til å vise frem at fastfood både kan være sundt, delikat og smakfullt.
- Dette smakte så godt at jeg kunne ha laget det selv, avsluttet kokken Bård Greni da han overrakte førsteprisen.
Zawai har virkelig gått inn for å fremme retten sin i konkurranseperioden.
"Vi har fokus på at fastfood ikke skal trenge å være junkfood. I våre retter ser man derfor innslag av fisk, frukt og grønt gjennom hele menyen. Kunden har også mulighet til å komponere sin egen rett for å tilpasse sine allergener og preferanser. Vi har markedsført vår rett med innlegg og stories på Instagram og Facebook med emneknaggen #sunnfastfood. Både ved å nå ut til våre over 2.000 følgere og ved å promotere innleggene på Facebook og Instagram for å nå ut til nye kunder. Vi har også brukt tv og plakater i lokalet for å tiltrekke forbigående kunder. Vi har også tilbudt nye kunder en 20 % førstegangs kjøpsrabatt ved kjøp gjennom vår app".
Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) arrangerte NM i sunn fastfood for 6. året på rad, og ser en tydelig trend. Det blir stadig flere utsalgsteder som ønsker å tilby sunnere alternativer, så denne konkurransen har kommet for å bli. Alle som serverer mat til folk i farten kunne delta.
Alle deltagerne fikk tilsendt materiell som tydelig viste at de var med i konkurransen.
Fototekst:
Fra venstre: Anne Kristin Vie, Forbrukerrådet, kokk Bård Greni, Gerd Byermoen, OFG, vinner Eirik Lothe Strand, Zawai, Oda Elisabeth Weng, SSP Nordics, Vanila Bergstrøm, Haven, Oslo Lufthavn Gardermoen, Ronny Gjøse, Pink Fish og Toril Gulbrandsen, OFG.
Nøkkelord
Bilder

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Slik unngår du magevondt og forstoppelse i julen17.12.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Mange opplever å bli ekstra «stinne» etter julemåltidene. Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) minner om at små justeringer – og litt mer grønt – kan gjøre en stor forskjell for fordøyelsen gjennom høytiden.
Rekord på rekord for norske epler19.11.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Det har aldri vært høstet så mye norske epler – og aldri vært solgt så mye. Per 1.november var det omsatt over 1500 tonn mer norske epler enn på samme tidspunkt i fjor.
Tydelige sosiale forskjeller i hvor mye frukt og grønt barn spiser18.11.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
En ny forbruksundersøkelse viser klare forskjeller i hvor mye frukt og grønt barn får i seg. Inntaket varierer etter foreldrenes inntekt og utdanning. Opplysningskontoret for frukt og grønt og Nasjonalforeningen for folkehelsen etterlyser tiltak som kan sikre like muligheter for god helse.
Nordmenn kaster 9 kilo frukt og grønt i året10.11.2025 07:37:41 CET | Pressemelding
Hver nordmann kaster rundt ni kilo frukt og grønt i året – tre fulle handleposer med spiselig mat. For en familie på fire blir det over 35 kilo rett i søpla. Opplysningskontoret for frukt og grønt forklarer hva som bør kastes – og hva som kan reddes.
Vinnere av NM i frukt og grønt dagligvare 202523.10.2025 15:36:40 CEST | Pressemelding
Under Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) sin fagdag i Bjørvika i dag, ble vinnerne av NM i frukt og grønt dagligvare 2025 kåret. Her er årets vinnere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom