Ving storsatser seg ut av krisen og lanserer ny merkevareidentitet

Det nærmer seg slutten på det tøffeste året noensinne for reisebransjen. Ving, Nordens ledende turoperatør med Petter Stordalens Strawberry og Altor som de største eierne, ser nå fremover mot en tid etter pandemien der reiselysten er stor. I dag skriver Ving et nytt kapittel i sin over 60 år lange historie ved å lansere en helt ny identitet og merkevarestrategi, med fokus på flere personlige opplevelser, større valgfrihet og enkelhet, men fortsatt med den samme tryggheten som følger med å reise med Nordens ledende turoperatør.

−     Etter et svært utfordrende år begynner vi nå å se et trendbrudd med flere positive signaler, blant annet vaksinenyheter. Lengselen etter å reise er stor, og etterspørselen øker nå frem mot våren og sommeren 2021. Vi velger å satse oss ut av krisen og investere i fremtiden. Den nye identiteten vår er ikke bare en utvendig oppgradering, men bemerker også at en reise alltid er unik for hver kunde, og at ønsker og behov skiller seg fra person til person. Med alle fordelene en pakkereise gir kundene våre, skal vi fortsette å skape enda flere personlige reiseopplevelser, og i kombinasjon med markedets tryggeste vilkår, ønsker vi å gi gjestene våre de beste forutsetningene for en herlig ferie, sier Marie-Anne Zachrisson, Country Manager for Ving Norge.

Vings økte fokus på personlige opplevelser vil synes i produktsortimentet og i bredden av tilbud. Det kan være alt fra rene tema-/treningsreiser til å finne et utvalg av design- eller familiehotell med Swim Out-basseng og Lollo & Bernie. Flere spennende nyheter kommer snart i kategorier som hotell, treningsreiser og naturopplevelser.

Å ha det bra er en av de viktigste grunnene til at vi reiser på ferie
Ferien handler først og fremst om å ha det bra. Dette viser Vings undersøkelse med litt over 4500 respondenter, der «å ha det bra» oppgis som en av de viktigste grunnene til at folk reiser på ferie. De aller fleste mener at ferien handler om å ha det bra, slappe av og ha tid til sine nære og kjære. Mange vil også oppleve ting de ellers ikke har tid til.

Merkevaresymbolet «Waves of well-being» handler kort og godt om de mulighetene som kundene har til å finne sin egen reise som gjør at de føler seg bra. Vings klassiske oransje farge beholdes i den nye logoen og vil møte kundene under hele reisen – på hotell, fly og busser. Det første flyet til Sunclass Airlines blir malt med den nye logoen allerede 18. desember.

Pakkereisen er mer relevant enn noen gang – trygghet og valgfrihet
I usikre tider har flere og flere oppdaget fordelene ved å bestille en pakkereise med Ving.

−     For å være relevante både i dag og i fremtiden, må vi forvalte arven vår, med den trygghet som følger med, og samtidig gjøre det vi er best til – å utvikle produkttilbudet vårt. Som den eneste store og rent nordiske turoperatøren, kan vi tilpasse oss etter behovene til de nordiske ferierende, og med sikre eiere i ryggen står vi på solid grunn. Etter et år med tusenvis av kansellerte turer og berørte reisende ser vi tydelig at flere nå etterspør en pakkereise med en trygg turoperatør som tar ansvar for hele reisen, uansett hva som skjer, fortsetter Zachrisson.

69% av respondentene i Vings undersøkelse oppgir at de vil bestille sin neste reise med en turoperatør, mens 14% vil sette sammen reisen selv. 51% oppgir at de er mer tilbøyelige eller ganske tilbøyelige til å bestille en pakkereise i dag sammenlignet med for et år siden. De siste månedene har Ving innført enda bedre rutiner og vilkår for kundene når de bestiller en reise. Vings Safe Travel-pakke tar vare på kunden – før, under og etter reisen med blant annet forbedrede sikkerhetsrutiner på hotell og fly, samt ekstra trygghet ved bestilling med gratis avbestillings- og endringsforsikring, pengene tilbake-garanti på 7 dager og endring av reisen et ubegrenset antall ganger opptil 30 dager før avreise.

Vings reisepanel – 4711 respondenter

Toppliste: Hva betyr ferien for deg? (4633 svar)

1. At jeg føler meg avslappet (22%)

2. At jeg generelt har det bra (18%)

3. Viktig kvalitetstid med familie og venner (18%)

4. At jeg får oppleve noe jeg vanligvis ikke har tid til (17%)

5. Det gir meg energi i hverdagen/på jobb/på skole (11%)

Toppliste: Hva er hovedårsakene til at du velger en turoperatør? (3104 svar)

1. Det føles trygt at en turoperatør har det overordnede ansvaret (30%)

2. Det er enkelt og jeg får god kvalitet/valuta for pengene (23%)

3. Jeg får hjelp av turoperatørens ansatte hvis noe skulle skje før eller under reisen (16%)

4. Jeg er dekket av pakkereiseloven hvis reisen min blir kansellert (14%)

5. Jeg er dekket av Reisegarantifondet hvis selskapet går konkurs (9%)

6. Valgfriheten og det brede utvalget (familieferie, parferie, storbyhelg osv.) (6%)

Brand Identity-film

Ving åpner for bestilling av reiser for sommeren 202225.3.2021 15:41:58 CET | Pressemelding

Om litt over en måned er Vings sommersesong i gang, men det er ikke bare årets sommerferie som kan bestilles. Allerede nå ser Ving fremover mot sommersesongen 2022. Og i dag åpnes det for bestilling av neste års sommerreiser til de mest populære reisemålene ved Middelhavet. Det betyr at flere av Vings best likte konsepthotell, Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels og O.B.C. by Sunwing, samt flere andre populære hotell, allerede nå kan bestilles på ving.no. Og flere hotell vil bli lagt ut for salg fortløpende.

Ving bytter ut TV-peisen med TV-reisen25.2.2021 15:22:14 CET | Pressemelding

Den kjente TV-peisen på YouTube har blitt et vanlig innslag i mange norske hjem i det mørke vinterhalvåret. Men akkurat nå er det mange som lengter mer etter sol, varme og hav på sydligere breddegrader enn knitring fra TV-skjermen. Det har Ving gjort noe med, og nå får alle sol- og feriehungrige nordmenn et godt alternativ til TV-peisen. Ving presenterer TV-reisen – et digitalt ferieparadis med minutt for minutt-sendinger fra en eksotisk strand og bølgeskvulp.

Ving innfører generøse avbestillingsvilkår1.2.2021 08:52:53 CET | Pressemelding

Som eneste norske større turoperatør åpner Ving for avbestilling inntil 30 dager før avreise på charterreiser denne våren og forsommeren. De midlertidige avbestillingsvilkårene gjelder for nye bestillinger av en charterreise, med avreise til og med 15. juni 2021. For å møte behovet for fleksibilitet under pandemien, tilbyr Ving allerede muligheten for å endre reisen et ubegrenset antall ganger inntil 30 dager før avreise, samt en unik tilbakebetalingsgaranti på syv dager om reisen skulle blir kansellert.

Flere velger tryggheten man får med en pakkereise25.1.2021 12:35:04 CET | Pressemelding

Etter snart et år med koronavirus og nedstegning er det nå en økt optimisme for at det igjen kan bli mulig å reise på en utenlandsferie i 2021, og det merkes på bestillinger av årets sommerreiser. Usikkerheten rundt reise har også gjort pakkereiser mer relevant enn noensinne, da mange ønsker trygghet ved bestilling. Dette kommer frem av Vings reisepanel der 50 prosent svarer at de er ganske tilbøylige eller mer tilbøylig til å velge en pakkereise nå, enn de var for et år siden.

Salgsstart av vinterreiser for 2021/2022 resulterte i bestillingsløft hos Ving22.12.2020 11:08:29 CET | Pressemelding

Onsdag 16. desember åpnet Ving salget av neste års vinterreiser, og merket allerede etter noen få dager økt salgstrykk. Mest populært er reiser til Gran Canaria og Tenerife, men også til Thailand øker etterspørselen. Felles for disse destinasjonene er at man finner Vings populære konsepthotell - Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels og O.B.C. by Sunwing, og mange ønsker å sikre favoritthotellene sine allerede nå. I tillegg til Gran Canaria, Tenerife og Thailand kan også turer til Kapp Verde bestilles for neste vinter.